[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه رضایت شغلی پرستاران و کیفیت عملکرد آنان
منیژه نصیری زاده ، سید مهدی عبدالهی، مریم سلمانی مود، حسین رحیمی، محبوبه صفوی
عضو هیات علمی مربی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (106 مشاهده)
مقدمه: مشکلی که در نظام سلامت ایران، به‌ویژه در پرستاران مشاهده می‌شود کاهش رضایت شغلی پرستاران است که موجب عدم انجام صحیح عملکرد پرستاران و نرسیدن به اهداف سازمان (بیمارستان‌ها) می شود.
هدف: تعیین رابطه رضایت شغلی پرستاران وکیفیت عملکرد آنان در بیمارستان‌های شهر بیرجند در سال  1391بوده است.
روش: مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی100پرستار شاغل انجام شد. برای بررسی کیفیت عملکرد پرستاران از پرسشنامه دارای 7حیطه (مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، تداوم و تبحر، کاربرد دانش مهارت و چگونگی قضاوت، اخلاقیات حرفه‌ای، ارتباطات و مشارکت حرفه‌ای، مدیریت و رهبری، کیفیت مراقبت، خودکنترلی و ارزیابی عملکرد) استفاده شدکه پایایی آن با روش باز آزمایی 0/86 بود. این پرسشنامه توسط 31 سرپرستار برای پرستاران تکمیل شده است . همچنین از پرسشنامه رضایت شغلی پرستاران دارای 35 سؤال در 8 حیطه (رضایت از شرایط کار، امنیت شغلی، رضایت از حقوق و مزایا، ارتباط با همکاران، نظارت و سرپرستی، شیوه‌ها و سیاست‌های مدیریت، موقعیت شغلی و ارتباط شغلی با زندگی شخصی) استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن برابر با 0/88 بود. داده ها با استفاده ازروش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و آنالیز واریانس یک طرفه) توسط نرم افزار spss ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: (75%) پرستاران به میزان متوسطی رضایت شغلی داشتند و (60%)  آنها از دیدگاه سرپرستاران نمره ارزشیابی خوبی در کیفیت عملکرد کسب نمودند. ضریب همبستگی نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین رضایت شغلی و کیفیت عملکرد پرستاران برقرار است (P=0/03) .بین رضایت شغلی با عملکرد پرستاران و مؤلفه‌های مسئولیت‌پذیری، تداوم در تبحر، کاربرد دانش و مهارت، اخلاقیات حرفه‌ای و کیفیت مراقبت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه­گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود که برای ارتقاء عملکرد پرستاری به جنبه های دیگر آن از جمله ارتباطات و مشارکت حرفه‌ای، مدیریت و رهبری، خودکنترلی و ارزیابی عملکرد و ارایه بازخورد به پرستاران توجه و همت بیشتری کنند.  
واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، کیفیت عملکرد، پرستار
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nasirizade M, Abdollahi S M, salmani mood, rahimh H. Relationship between nurses’ quality performance and their job satisfaction. مدیریت پرستاری. 2017; 6 (1 and 2)
URL: http://ijnv.ir/article-1-475-fa.html
نصیری زاده منیژه، عبدالهی سید مهدی، سلمانی مود مریم، رحیمی حسین، صفوی محبوبه. بررسی رابطه رضایت شغلی پرستاران و کیفیت عملکرد آنان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1396; 6 (1 و 2)

URL: http://ijnv.ir/article-1-475-fa.html

دوره 6، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 800 queries by yektaweb 3535