[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 61-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه رضایت‌شغلی پرستاران و کیفیت عملکرد آنان
محبوبه صفوی ، سید مهدی عبدالهی ، مریم سلمانی مود1 ، حسین رحیمی1 ، منیژه نصیری زاده#*
1- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشکده پرستاری مامایی
#عضو هیات علمی مربی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشکده پرستاری مامایی ، m.nassirizadeh@yahoo.com
چکیده:   (7511 مشاهده)
مقدمه: کاهش رضایت‌شغلی پرستاران موجب عدم انجام صحیح عملکرد پرستاران و در نهایت به اهداف سازمان (بیمارستان‌ها) می‌شود.
هدف: تعیین رابطه رضایت‌شغلی پرستاران و کیفیت عملکرد آنان در بیمارستان‌های شهر بیرجند در سال (1391) بوده است.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی (100) پرستار شاغل انجام شد. برای بررسی کیفیت عملکرد پرستاران از پرسشنامه دارای 7حیطه) مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی، تداوم و تبحر، کاربرد دانش مهارت و چگونگی قضاوت، اخلاقیات حرفه‌ای، ارتباطات و مشارکت حرفه‌ای، مدیریت و رهبری، کیفیت مراقبت، خودکنترلی و ارزیابی عملکرد) استفاده شدکه پایایی آن با روش باز آزمایی (0/86) بود. این پرسشنامه توسط (31) سرپرستار برای پرستاران تکمیل شده است. همچنین از پرسشنامه رضایت‌شغلی پرستاران دارای (35) سؤال در (8 )حیطه (رضایت از شرایط کار، امنیت شغلی، رضایت از حقوق و مزایا، ارتباط با همکاران، نظارت و سرپرستی، شیوه‌ها و سیاست‌های مدیریت، موقعیت شغلی و ارتباط شغلی با زندگی شخصی) استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن برابر با (88/0) بود. داده‌ها با استفاده ازروش‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و آنالیز واریانس یک طرفه) توسط نرم‌افزار SPSS و یرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: (75%) پرستاران به میزان متوسطی رضایت‌شغلی داشتند و (60%) آنها از دیدگاه سرپرستاران نمره ارزشیابی خوبی در کیفیت عملکرد کسب نمودند. ضریب همبستگی نشان داد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین رضایت‌شغلی و کیفیت عملکرد پرستاران برقرار است (0/03=P). بین رضایت‌شغلی با عملکرد پرستاران و مؤلفه‌های مسؤولیت‌پذیری، تداوم در تبحر، کاربرد دانش و مهارت، اخلاقیات حرفه‌ای و کیفیت مراقبت رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه‌‌گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می‌شود که برای ارتقاء عملکرد پرستاری به جنبه‌های دیگر آن از جمله ارتباطات و مشارکت حرفه‌ای، مدیریت و رهبری، خودکنترلی و ارزیابی عملکرد و ارایه بازخورد به پرستاران توجه بیشتری کنند.
 
واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، کیفیت عملکرد، پرستار
متن کامل [PDF 430 kb]   (4591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/1/30 | پذیرش: 1396/9/4 | انتشار: 1396/9/4
فهرست منابع
1. GhamariZare Z AM, Vanaki Z, Hajizadeh A. Effect of evaluation process on nurses' job satisfaction and patient satisfaction. Journal of Nursing Iran.2009;62(22):8-2.[ persian].
2. Jalali A. Introduction to health system. Kermanshah: Kavoshgaran publication. 2009;1.[persian].
3. Ravani pour M, Vanaki Z, Afsar l, Azemian A. The standards of professionalism in nursing: the nursing instructors' experiences. Evidence Based Care. 2014;4(1):27-40. .[ persian].
4. Salsali m. General Nursing Care and Care Standards. Farsi Book. Tehran: Mehraush, 2000.[ persian].
5. Salmani Mud M, Memarian R, Vanaki Z. Effect of implementation staff development program based on evidences for supervisors on nurses, practice. Quarterly Journal of Nersing Management. 2012;1(3):9-18. .[ persian].
6. Attafar A, Esteki R, Iravani A. Quality of nursing services (contemporary level of reality and level of expectation) from nurses' viewpoint on the basis of SERVQUAL Model in Al-Zahra Hospital in Isfahan (2010) Mod Care J. 2012;9:72=9.
7. Jolaei S.Bakhshandeh B.Moallemi H & et.al. Code of Medical Ethics in Iran. Journal of medical ethics and history. 2010.3 (2); 45-53.[ persian].
8. Kabiri F. Examine how nurses communicate with patients in cardiac wards in hospitals, Ministry of Health and Medical Education, Tehran Persian date Bahman 1997. Journal Nursing and Midwifery 1999; (15-16): 65-71.[ persian].
9. Pejhmankhah S, Farajzadeh Z, Nakhae M, Saadatjoo SA, Kianfar S. Effective factors in communication with patients and barriers from nurses' perspective Val-e-Asr hospital- Birjand. Modern Care Journal. 2009;5(1):46-51.[ persian].
10. Ghorbani A, Etemadi R, Jafari N. Study the responsibility of nurses professional ethics and human, the recovery rate of patients. Military Caring Sciences. 2014;1(1):57-62. .[ persian]. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.1.1.57]
11. Kazemiyan. A, Noriyan. K, Parvin. N. Survey the relationship between job satisfaction and job performance of nurses in ‎ChaharMahal Bakhtiari. Journal of Nursing and Midwifery in Gilan. 2005;15(54):39-44. .[ persian].
12. MirzaBeigi G SS, Sanjari M, Shirazi F, Heidari S, Maleki S. Iranian nurses' job satisfaction. Life journal. 2009;15(1):49-59 .[ persian].
13. Takase M, Maude P, Manias E. Nurses' job dissatisfaction and turnover intention: Methodological myths and an alternative approach. Nursing & health sciences. 2005;7(3):209-17. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2005.00232.x]
14. Ishaq HM, Iqbal MZ, Zaheer A. Effectiveness of performance appraisal: Its outcomes and detriments in Pakistani Organizations. European journal of social sciences. 2009;10(3):479-85.
15. Bjørk IT, Samdal GB, Hansen BS, Tørstad S, Hamilton GA. Job satisfaction in a Norwegian population of nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2007;44(5):747-57. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2006.01.002]
16. Mirfarhadi N, Moosavi S, Tabari R, Kazemnejad E. Predictive factors of job satisfaction among nurses in therapeutic-educational centers of Guilan University of Medical Science. Journal Neyshabur University Medical Sciences. 2014;2(4):27-35. .[ persian].
17. Kovner C, Brewer C, Wu YW, Cheng Y, Suzuki M. Factors associated with work satisfaction of registered nurses. Journal of Nursing Scholarship. 2006;38(1):71-9. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2006.00080.x]
18. Daehlen M. Job satisfaction and job values among beginning nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2008;45(12):1789-99. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2008.06.005]
19. Hosseine MM. Fundamental Nursing Mnagement. Tehran:Boshra. 2014. .[ persian].
20. Yaktin US, Azoury NB-R, Doumit MA. Personal characteristics and job satisfaction among nurses in Lebanon. Journal of Nursing Administration. 2003;33(7/8):384-90. [DOI:10.1097/00005110-200307000-00006]
21. Amos MA, Hu J, Herrick CA. The impact of team building on communication and job satisfaction of nursing staff. Journal for Nurses in Professional Development. 2005;21(1):10-6. [DOI:10.1097/00124645-200501000-00003]
22. Goodell TT, Coding HVE. Outcomes of nurses' job satisfaction. Journal of Nursing Administration. 1994;24(11):36-41. [DOI:10.1097/00005110-199411000-00009]
23. Shahbazi L, Salimi T. Job satisfaction of nurses in hospitals in the provinces of Yazd. Journal of Shaeed Sdoughi University of Medical Sciences Yazd. 2012;10(3):70. .[ persian].
24. Ahmadi A MH, Yousefali M. Structural relation between job satisfaction and citizenship behavior in nursing organization of Ghazvin and Isfahan educational hospitals. Journal of Ghazvin medical science university. 2012;16(2):72-80. .[ persian].
25. Hughes R, Ginnett R, Curphy G. Leadership: Enhancing the lessons of experience Boston: Richard D. Irwin. Inc.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safavi M, Abdollahi S M, Salmani mood M, Rahimh H, Nasirizade# M. Relationship between nurses’ quality performance and their job satisfaction. مدیریت پرستاری 2017; 6 (1) :53-61
URL: http://ijnv.ir/article-1-475-fa.html

صفوی محبوبه، عبدالهی سید مهدی، سلمانی مود مریم، رحیمی حسین، نصیری زاده# منیژه. بررسی رابطه رضایت‌شغلی پرستاران و کیفیت عملکرد آنان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1396; 6 (1) :53-61

URL: http://ijnv.ir/article-1-475-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645