[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 و 2 صفحات 83-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیراجرای«الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی برصلاحیت» برکیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز
مهربان کشمیری، زهره ونکی ، ربابه معماریان
دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایران
چکیده:   (125 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات تأثیر آموزش مداوم را در تغییر عملکرد پرستاری تأیید نکرده‌اند. یکی از رویکرد‌های مدیریتی دراین مورد پردازش عمیق و دقیق به فرایند آموزش مداوم است.
هدف: این مطالعه تعیین میزان تأثیر اجرای «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» بر کیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز بزرگسالان است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است و نمونه‌های پژوهش، پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه جراحی قلب باز بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران در سال (1395) هستند که به صورت غیرتصادفی و در دو گروه آزمون (از طریق تمام شماری) و کنترل متناظر (با استفاده از روش آماری پیشرفته «تطبیق نمره گرایش» SMD) انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، شامل چک لیست مشاهده‌ای عملکرد پرستاران و برگه ثبت علایم، و قایع و گزارش پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز بود که توسط پژوهشگر ساخته شد و روایی آن از طریق روایی محتوی و پایایی، از طریق پایایی هم‌ارز (85/0=r) مورد بررسی قرار گرفت. برنامه طراحی شده براساس «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» شامل (9) مرحله: تشکیل هسته آموزش، آماده‌سازی محیط، آماده‌سازی منابع، ایجاد توانمندی آموزشی مجریان آموزش، نیازسنجی آموزشی مشارکتی، طراحی آموزشی، اجرا، نظارت آموزشی و دادن بازخورد مناسب و ارزشیابی بوده که به صورت کاملاًً عملیاتی به مدت (9) ماه انجام شد. چک لیست‌ها قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد در سه نوبت توسط همکار پژوهشگر تکمیل شد و داده‌ها از طریق برنامه آماری SPSS22، با آزمون‌های من ویتنی و یلکاکسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: مقایسه‌ی میانگین کیفیت مراقبت پرستاران در دو گروه آزمون و شاهد با توجه به آزمون آماری من ویتنی قبل از مداخله، تفاوت معنادار نشان نداد (05/0<P). اما مقایسه‌ی آنها بعد از مداخله، تفاوت معنادار نشان داد (05/0>P).
نتیجه‌‌گیری: پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزش مداوم براساس «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» در بخش‌های جراحی قلب باز اجرا شود تا به بهبود صلاحیت علمی و مهارتی پرستاران بیانجامد.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی آموزش مشارکتی مبتنی بر صلاحیت، جراحی قلب باز، کیفیت مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 386 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri M, Vanaki Z, Memarian R. Effects of applying “The Participative Continuing Education Based on Competency Model” on quality of intensive nursing care in open heart surgery . مدیریت پرستاری. 2017; 6 (1 and 2) :83-93
URL: http://ijnv.ir/article-1-522-fa.html
کشمیری مهربان، ونکی زهره، معماریان ربابه. تأثیراجرای«الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی برصلاحیت» برکیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز. فصلنامه مديريت پرستاري. 1396; 6 (1 و 2) :83-93

URL: http://ijnv.ir/article-1-522-fa.html

دوره 6، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 797 queries by yektaweb 3571