[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
پذیرش سیستم‌های فناوری اطلاعات بالینی در بین پرستاران بیمارستان‌های آموزشی تهران: بررسی تأثیر نگرش بر به اشتراک‌گذاری دانش
دکتر سید محمدباقر جعفری ، دکتر محمدحسین رحمتی، خانم زهرا پورعظیم، خانم زهرا محمدی دورباش
دانشگاه تهران
چکیده:   (69 مشاهده)
مقدمه: امروزه استفاده از فناوری اطلاعات، اثر مثبتی در نظام سلامت عمومی و مدیریت بیمارستان‌ها، بخصوص در زمینه تشخیص و کنترل بیماری‌ها و مدیریت بیماران داشته است. باوجود نگرش‌های مطلوب اولیه بسیاری از پرستاران در کار روزمره‌شان به هنگام مواجهه با مشکلات در استفاده از ابزارهای اطلاعاتی دچار شک و تردید می‌شوند.
هدف:  این پژوهش باهدف تعیین تاثیر نگرش پرستاران در رابطه با اشتراک گذاری دانش، بر پذیرش سیستم های فناوری اطلاعات بالینی انجام شد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه پرستاران بزرگ‌ترین بیمارستان‌های آموزشی شهر تهران بوده است که این بیمارستان¬ها توسط نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده و از تعداد 226 پرستار به عنوان نمونه، داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی است. به‌منظور آزمون فرضیه¬ها و مدل تحقیق، از روش مدل¬سازی معادلات ساختاری به روش حداکثر درست-نمایی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد نگرش نسبت به اشتراک‌گذاری دانش در قصد استفاده از فناوری اطلاعات بالینی توسط پرستاران تأثیر مثبت دارد(P<0.05). این تأثیر از طریق کاهش احساس درخطر افتادن استقلال حرفه‌ای آن‌ها و درنتیجه افزایش تمایل به استفاده از IT بالینی صورت می‌گیرد نتایج تحلیل مسیر بیان‌گر این است که اعتماد سازمانی رابطه بین درک پرستاران از به خطر افتادن استقلال حرفه‌ای و قصد آن‌ها در استفاده از فناوری اطلاعات بالینی را تعدیل می‌کند(P<0.05).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها مشخص شد که مدیران بیمارستان¬ها باید بستر مناسبی برای افزایش نیروی پرستاری در بیمارستان‌های آموزشی را ایجاد کنند، به دلیل اینکه عدم وجود نیروی کافی، فرصت مناسب جهت استفاده از IT بالینی برای پرستاران فراهم نمی‌کند. ازاین‌رو، پرستاران به دلیل مشغله کاری فراوان، تمایلی به استفاده از این سیستم‌ها ندارند.
واژه‌های کلیدی: پرستار، سیستم اطلاعات بالینی، به اشتراک‌گذاری دانش، بیمارستان، استقلال حرفه‌ای
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari S, Rahmati M, Pourazim Z, Mohammadi Doorbash Z. Clinical Information Technology Acceptance in the Teaching Hospitals of Tehran: Influence of Nurses’ Attitude toward Knowledge Sharing. مدیریت پرستاری. 2018; 7 (3)
URL: http://ijnv.ir/article-1-545-fa.html

جعفری سید محمدباقر، رحمتی محمدحسین، پورعظیم زهرا، محمدی دورباش زهرا. پذیرش سیستم‌های فناوری اطلاعات بالینی در بین پرستاران بیمارستان‌های آموزشی تهران: بررسی تأثیر نگرش بر به اشتراک‌گذاری دانش. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (3)

URL: http://ijnv.ir/article-1-545-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790