[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی
روح انگیز محمدی خشویی، شایسته صالحی# ، نرگس سعیدیان
#دانشیار دانشکده پرستاری مامایی، اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دانشکده پرستاری مامایی، اصفهان، ایران
چکیده:   (294 مشاهده)
مقدمه: ایمنی بیمار زیر مجموعه ای از فرهنگ سازمانی بوده و به عنوان مجموعه ای از اولویت ها، ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای فردی و سازمانی تعریف شده که به دنبال حداقل سازی خطاها و آسیب های ناشی از فرآیند ارائه مراقبت به بیمار می باشد که از طریق مدیریت مناسب خطاها می توان در جهت بهبود فرآیندها گام برداشت.
هدف: این مطالعه به منظور توصیف تجارب کارکنان مراکز آموزشی درمانی از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا انجام شده است.
روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی می باشد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف متشکل از 17 نفر از کارکنان صف و ستادی ارائه دهنده خدمات سلامت در مراکز آموزشی درمانی انجام گرفته و از شرکت کننندگان مصاحبه عمیق به عمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کلایزی استفاده شده است.
یافته ها: یافته ها مشتمل بر 353 کد اولیه ، 14 دسته موضوعی و 7 تم اصلی با عناوین فرهنگ سازی گزارش دهی اصولی خطاها درمقابل مخفی سازی خطاها ؛ فرهنگ تنبیهی و بازرسی در مقابل فرهنگ تشویقی در برخورد با خطاها ؛ بررسی و ریشه یابی علل خطاها با رویکرد فردی در مقابل رویکرد سیستمی ؛ یادگیری سازمانی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها؛ پایه گذاری رسالت سازمانی بر اساس رعایت استانداردهای ایمنی بیمار و اقدامات اصلاحی پیشگیرانه خطاها؛ فرهنگ کار تیمی  و رعایت حقوق قانونی بیمار بود.
 نتیجه گیری: با توجه به حساسیت بیشتر و دامنه وسیع تر پیامدهای حاصله از خطا در نظام سلامت، لزوم کنترل و مدیریت آنها ضروری می باشد ؛ لذا مداخلات اصلاحی مدیران ارشد سازمان در جهت ایجاد، حفظ و ارتقاء فرهنگ گزارش دهی اصولی خطاها ، درس آموزی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها در میان کارکنان و در نهایت  توسعه فرهنگ ایمنی و بهبود کیفیت امری ضروری به نظر می رسد.

 
واژه‌های کلیدی: واژ ه های کلیدی:فرهنگ سازمانی، ایمنی بیمار، مدیریت خطا
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi khoshooei R, Salehi# S, Saeidian N. The experiences of health care staff from the organizational culture of patient safety and error management in educational centers. مدیریت پرستاری. 2018; 7 (2)
URL: http://ijnv.ir/article-1-556-fa.html

محمدی خشویی روح انگیز، صالحی# شایسته، سعیدیان نرگس. تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (2)

URL: http://ijnv.ir/article-1-556-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792