[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 25-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بر اساس خود ارزیابی
رضوان حکیم زاده ، نوروز علی کرم دوست ، ربابه معماریان ، اکرم قدرتی* ، جمال میر موسوی
تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی سبزوار ، akramghodrati@ut.ac.ir
چکیده:   (23246 مشاهده)

 

مقدمه: کسب صلاحیت بالینی توسط دانشجویان، هدف نهایی و معیار اثربخشی آموزش پرستاری ذکر شده و شامل توانمندی به کار گیری دانش و اطلاعات، ارتباط و مهارت‌های بین فردی، حل مشکل و مهارت‌های فنی آنان می‌باشد.

هدف: هدف از این مطالعه، بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1390 انجام شده است. نمونه‌گیری به شیوه تمام شماری بر روی 90 نفر از دانشجویان ترم پنجم تا هشتم دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت بالینی بود که سؤالات آن در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی حرکتی تنظیم گردید. روایی این پرسشنامه از طریق روایی محتوی و پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 تعیین گردید. روش تکمیل پرسشنامه خود ارزیابی بود. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات در دو حیطه عاطفی و روانی حرکتی به ترتیب 32/3 و 32/3 بوده و دانشجویان میزان صلاحیت بالینی خود را در این دو حیطه، کمی بالاتر از متوسط ارزیابی نموده‌اند (001/0‌>‌P). در حیطه شناختی نیز تفاوت میانگین این حیطه (05/3) با مقدار جامعه معنادار نیست؛ به عبارتی پاسخ‌دهندگان میزان صلاحیت خود را در این حیطه در سطح متوسط ارزیابی کرده‌اند. به طورکلی می‌توان نتیجه گرفت، دانشجویان صلاحیت‌های خود را به طور معناداری بیش از متوسط (3) ارزیابی نموده‌اند (001/0‌>‌P).

نتیجه‌گیری: دانشجویان صلاحیت بالینی خود را کمی بالاتر از متوسط ارزیابی نموده‌اند. دستیابی به نتیجه مطلوب حداکثری، به ثمر بخش بودن آموزش و مصرف بهینه امکانات و منابع اشاره دارد. بنابراین باید به دنبال راه‌هایی بود تا میزان کسب صلاحیت بالینی در دانشجویان در طول و پس از دوره آموزش پرستاری به بالاترین میزان ممکن برسد.

واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، آموزش پرستاری، خود ارزیابی
متن کامل [PDF 279 kb]   (4825 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/10/21 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. 1 -Boss LA. Teaching for clinical competence. Nurse Educator. 1985; 10(4): 8-12 [DOI:10.1097/00006223-198507000-00007]
2. 3 - Lizzio A, Wilson K. Action learning in higher education: an investigation of its potential to develop professional capability. Studies in Higher Education. 2004; 29: 469–488 [DOI:10.1080/0307507042000236371]
3. 4 – EdCaN. (2008). Competency assessment in nursing: A summary of literature published since 2000.
4. 5 - Emerson RJ. Nursing education in the clinical setting. United states America: Mosby; 2007
5. 6 –Saif A. Educational Psychology. Tehran: Agah Publications. [Persian]
6. 7 - Baramee J, Blegen MA. New graduate perception of clinical competence: testing a causal model. International Journal of Nursing studies. 2003; 40: 389-399. [DOI:10.1016/S0020-7489(02)00104-9]
7. 8 - Klein CJ, Fowles E. An investigation of nursing competence and the competency outcomes performance assessment curricular approach: senior student's self-reported perceptions. Journal of Professional Nursing. 2007; 25 (2): 109-121. [DOI:10.1016/j.profnurs.2008.08.006]
8. 9 - Lofmark A, Smide B, Wikblad K. Competence of newly-graduated nurses: A comparison of the perceptions of qualified nurses and students. Journal of Advanced Nursing. 2006; 53: 721-728. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2006.03778.x]
9. Parsa Yekta Z, Ramezani Badr F, KHatoni A. Nursing students comments about clinical competencies and Attainment rate to them. Journal of Nursing Research. 2006; 1(3):7-14[Persian] 9. – Parsa Yekta Z, Ramezani Badr F, KHatoni A. Nursing students comments about clinical competencies and Attainment rate to them. Journal of Nursing Research. 2006; 1(3):7-14.[Persian]
10. 12 –Bahreini M, Moattari M, Kaveh MH, Ahmadi F. [Self assessment of the clinical competence of nurses in a major educational hospital of Shiraz University of Medical Sciences]. Journal of Jahrom University of Medical Seiences. 2010; 8(1): 28-36. [Persian] [DOI:10.29252/jmj.8.1.28]
11. 13 – Carr SJ. Assessing clinical competency in medical senior house officers: how and why should we do it?.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakimzadeh R, Karamdost N, Memarian R, Ghodrati A, Mirmosavi J. Assessing nursing students’ clinical competency:self-assessment. مدیریت پرستاری 2012; 1 (1) :17-25
URL: http://ijnv.ir/article-1-56-fa.html

حکیم زاده رضوان، کرم دوست نوروز علی، معماریان ربابه، قدرتی اکرم، میر موسوی جمال. بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بر اساس خود ارزیابی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :17-25

URL: http://ijnv.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645