[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 26-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری
مریم مقیمیان ، راضیه امینی
مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان
چکیده:   (14928 مشاهده)

 

مقدمه: تفکر خلاق در به کارگیری دانش و مهارت‌های علمی و حرفه‌ای نقش مهمی دارد. شیوه‌های تفکر می‌تواند مهارت‌های مختلفی از جمله ظرفیت‌های تصمیم‌گیری را توسعه دهد.

هدف: هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری بوده است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی دو گروه قبل و بعد می‌باشد. مداخله، به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» در کارآموزی مدیریت پرستاری بود. نمونه‌گیری به روش غیراحتمالی بر روی 60 نفر از دانشجویان ترم هشتم کارشناسی پرستاری (ورودی سال 86) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سال تحصیلی 90-1389 صورت گرفت. مداخله طی دوره کارآموزی در مدت یک نیمسال تحصیلی انجام شد. نمونه‌ها به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره آزمون و شاهد به طور مساوی تقسیم شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، مقیاس سنجش تفکر خلاق پیتر هانی و فرم ارزشیابی مهارت‌های مدیریتی درکارآموزی بر اساس روش بارس بودند. پایایی این ابزارها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 95/0 بود. با به کارگیری آزمون‌های تی مسبقل، تی زوجی و آزمون همبستگی به تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS16 پرداخته شد. سطح معنا داری کلیه آزمون‌ها کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: در گروه آزمون میانگین نمرات مهارت‌های مدیریتی بعد از مداخله نسبت به قبل به طور معناداری افزایش یافت( 001/0 >P). میانگین نمرات مهارت‌های مدیریتی در گروه شاهد نیز قبل و بعد از آزمون به طور معنادار افزایش نشان داد (004/0 =P). به عبارت دیگر، دو گروه در دو مرحله قبل ( 08/0 =P)و بعد ( 13/0 =P) از مداخله دارای تفاوت معنا دار نبودند. البته میانگین نمرات خلاقیت در دو گروه در مرحله قبل معنادار نبودند

( 405/ 0 =P) ولی بعد از مداخله تفاوت آنها معنا‌دار شده بود( 004/0 =P). بین نمرات تفکر خلاق و مهارت‌های مدیریتی هم در گروه آزمون بر خلاف گروه شاهد رابطه معنا دار مشاهده شد ( 01/0 =P =0/360 r).

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد اگر چه آموزش تفکر خلاق می‌تواند تفکرخلاق را بهبود بخشد ولی بروز رفتارها یا مهارت‌های مدیریتی دانشجویان نیاز مند زمان بیشتری است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران آموزش پرستاری، در به کارگیری این الگو در برنامه‌ریزی‌های درس‌های نظری و عملی بطور همزمان توجه بیشتری مبذول نمایند تا اثربخشی آن بیشتری داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد»، دانشجوی پرستاری، مهارت‌های مدیریتی
متن کامل [PDF 289 kb]   (1308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
فهرست منابع
1. Tornton R, Chapman H. Student voice in curriculum making. Journals of nursing education. 2000; 39(3):124-
2. Jackson C. Systems Thinking: Creative Holism for Manager, University of Hull, UK. 2005.
3. Sharefzade S. Creativity and Innovation in Nursing and Midwifery. A review of the field. [Internet].[Cited
4. Mes C K, Robert J S. The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge university press.2010.
5. Ranco MA, Chad I. Cognition Creativity. Journal of Educational Psychology.1995; 7:243-267. [DOI:10.1007/BF02213373]
6. Mangena A, Chabeli M. Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Education Today. 2005; 25(4): 291-298. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.01.012]
7. Samkhanian M R, Jahanian R, Mortazaei A. Creativity and innovation in organization and management training. Tehran: Spand Honar publisher.2001. [Persian]
8. Sharif F, Jahanpour F, Salsali M, Kaveh MH. Clinical decision making process in last year nursing students: A qualitative study. Journal of Nursing Reaserch.2010;5(16):21-31. [Persian]
9. White AH. Clinical decision making among fourth-year nursing students: an interpretive study. Journal of Nursing Education. 2003; 42(3): 113-120.
10. Walsh P, Jones K. An exploration of tripartite collaboration in developing a strategies approach to the facilitation of practice learning. Nurse Education in practice. 2005; 5(1): 49-57. [DOI:10.1016/j.nepr.2004.03.008]
11. Young L, Paterson BL. Teaching nursing, is developing a student's center learning environment. Philadelphia: Lippincott Williams& Wilkins Co. 2006.
12. Peyravi H, Yadavar-Nikravesh M, Oskouie F, Bertero C. Iranian student nurse's experiences of clinical placement.International Nursing Review. 2005; 52(2): 134-141. [Persian] [DOI:10.1111/j.1466-7657.2005.00417.x]
13. Hani P. Set of questionnaires for managers and human relations. Esfahan: Farhange Mardom.2004. [Persian]
14. Zahabion L, Ahmadi Gh. Creative thinking and its relationship to academic success. Knowledge & Research in Applied Psychology. Islamic Azad University Khorasgan Branch. 2009; 23(21): :61-78. [Persian]
15. Vanaki Z,Ghasemi H, Amini R. The Effect of Implementing "BARS" Method on nursing Students' managerial skills in nursing management practicum. Iran Journal of Nursing .2008;21(54):93-103. [Persian]
16. Amini R,Vanaki Z,Ghasemi H. Validity And Reliability of Implementing Evaluation of skills in nursing management practicum. Iranian Journal of Education of Medical Science .2005;5(2):23-33.[Persian]
17. Perkhaefi A, Borjali A, Delavar A, Eskandri H. Impact of creativity training on creative thinking in students'
18. Kerr B, Gagliardi C. Measuring creativity in research and practice. Arizona state university. 2006.
19. Frogi AA, Moshkelani P. Investigation of Group discussion on the creative methods of teaching second grade
20. Tynjala P. Traditional studying for examination versus constructivist learning tasks. Studies in Higher Education.1998; 23(21): 173-189. [DOI:10.1080/03075079812331380374]
21. Moattari M, Abedi HA, Amini A, Fathi Azar E. The Effect of Reflection on Critical Thinking Skills of Nursing Students in Tabriz Medical University. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 1 (4) :58-64. [Persian]
22. Moattari M, Abedi H. Nursing Students' Experiences in Reflective Thinking: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 8 (1) :101-111. [Persian]
23. Alizad Gohari N, Foroozandeh E. Creative Thinking in Woman. Architecture: A View on Psychological Bass
24. Ament L. Clinical education in managed care for advanced practice nurses: A case example. Nurse Education Practice. 2005:5(6):368-374. [DOI:10.1016/j.nepr.2005.02.001]
25. Gladwell M. B. The power of thinking without thinking. New York: Little Brown. 2005.
26. Nasl Saraji G, Dargahi H. Study of quality of work life (QWL). Iranian Journal of Public Health. 2006; 35(4): 8-14. [Persian]
27. Marfavi E. The relationship between family and school factors on creativity. [MSc thesis]. Eudcation. Islamic
28. Facione PA. Critical Thinking: What it is and why it Counts? Dr. Fascine's newest book Think- Critically, Pearson Education.2011
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimian M, Amini R. Effect of applying «Ranco and Chad’s» creative thinking pattern on nursing students’ managerial skills. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :26-35
URL: http://ijnv.ir/article-1-6-fa.html

مقیمیان مریم، امینی راضیه. تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :26-35

URL: http://ijnv.ir/article-1-6-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742