استفاده از سیستم HIS برای ارتقاء کیفیت مراقبت پرستاری در بخش ویژه قلبی
|
طاهره طولابی ، ربابه معماریان، زهره ونکی* |
#دانشیار پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران |
|
چکیده: (5490 مشاهده) |
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری
مراحل اجرای برنامه به تفکیک
با توجه به وجودسیستم HIS در بیمارستان و همکاری دفتر فناوری اطلاعات فرمهای بررسی وشناخت فرم نیازهای آموزشی و فرم خلاصه ترخیص پرستاری، در این سیستم جایگزین شد و به مدت 27 ماه به شرح زیر اجرا شد که برای سهولت کاربرد آنها توسط پرستاران موارد زیر طراحی و اجرا شد.
- تهیه و تدوین استانداردهای مراقبتی با تأیید اساتید محترم دانشگاههای لرستان، تربیت مدرس، تهران و متخصصین بالینی قلب
- تهیه گزارشهای آماده در رابطه با تشخیصها و مراقبتهای پرستاری ،آموزش به بیمار وفرم نیازسنجی آموزشی
- قرار دادن گزارشهای آماده در سیستم توسط واحد IT بیمارستان و اجرای گزارشنویسی از طریق HIS به روش SOAPIE برای اولین بار در ایران؛ با مشارکت پرستاران و سوپروایزرهای آموزشی و بالینی، آموزش چهرهبهچهره در شیفتهای مختلف، ارزشیابی برنامه، گرفتن بازخورد از استفادهکنندگان، بازنگری در محتوا و انجام اصلاحات لازم و کنترل و نظارت مستمر
- اجرای آموزش به بیمار و تهیه و تکثیر خلاصه آموزشها و تحویل به بیمار یا همراه و با نظارت وکنترل مدیران پرستاری
- همکاری با سوپروایزر آموزشی در برنامهریزی و اجرای دورههای آموزش مداوم (جمعاً دارای 64 امتیاز بازآموزی) براساس نیازسنجی شامل گزارش پرستاری کاربردی به روش SOAPIE، تفسیر EKG واداره تاکی آریتمیهای خطرناک، MI, CHF، فارماکولوژی ،آشنایی با تجهیزات بخش و CPR پیشرفته با همکاری متخصصین بالینی
- تهیه فرم خلاصه ترخیص پرستاری و قرار دادن آن در HIS شامل داروهای گرفته شده در طی بستری، لیست داروها در منزل، آموزشهای حین ترخیص در مورد رژیم غذایی و دارویی، فعالیت، زمان مراجعه، علایم حیاتی و وضعیت عمومیحین ترخیص و ...
- آموزش استفاده از گزارشهای آماده در بخش قلب به منظور افزایش آگاهی پرستاران ،اجرای مراقبتهای استاندارد، آموزش به بیمار و ثبت صحیح ودقیق انجام شد.
- اجرای طرح کیس متد با همکاری و جدیت سرپرستار بخش که منجر به ارتباط بهتر پرستار با بیمار شده است و ثبت دقیق مراقبتهای پرستاری، پیگیری، آموزش به بیمار و خلاصه ترخیص.
- تدوین قوانین و دستورالعملهای داخلی و تصویب آنها در جلسات گروه هدایتکننده با حضور رئیس و مدیران واحدهای مختلف بیمارستان
- آیا پرسنل را آموزش دادید؟ کدام گروهها؟ چگونه؟ با هماهنگی بیمارستان و با مشارکت سوپروایزر محترم آموزشی برای دورههایی که از پرستاران نیازسنجی شده بود، از طریق واحد آموزش مداوم دانشگاه و با همکاری متخصصین قلب، بیهوشی و مهندس تجهیزات پزشکی، برای دورههای گزارش پرستاری کاربردی به روش SOAPIE، تفسیر EKG و اداره تاکی آریتمیهای خطرناک، MI, CHF، فارماکولوژی، آشنایی با تجهیزات بخش و CPR پیشرفته، 64 امتیاز بازآموزی در راستای برنامه آموزشی در بیمارستان گرفته شد.
- آیا دستورالعمل خاصی برای تغییر نیاز داشتید؟ بهطور مکتوب خیر. اما عمدتاً در فرآیند بله همه پرستاران ویژه قلبی میبایست برای کسب امتیاز گذرانیدن آموزش مداوم در این برنامههای آموزشی شرکت نموده و موارد آنها را بکار ببرند.
سرپرستار و سوپروایزرها میبایست طبق چکلیست استانداردهای مراقبتی عملکرد پرستاران را نظارت نمایند و به آنها و سرپرستار بازخورد دهند.
- آیا نحوه ارتباط رسمیشما/ واحد پرستاری با سایر واحدهای بیمارستان تغییر نمود؟ با تعامل بیشتر و بهگونهای که در بیمارستان واحد IT متناسب با استانداردهای پرستاری سیستم را تغییر داد.
|
|
واژههای کلیدی: مراقبت پرستاری، ارتقا کیفیت، بخش ویژه قلب |
|
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|