[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( (ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری) بهار 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 15-16 برگشت به فهرست نسخه ها
فرهنگ‌سازی مسائل ایمنی بیمار و اعتباربخشی در میان کارکنان بالین
عالمه ده نبی
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری جوین، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران
چکیده:   (236 مشاهده)
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری


 مراحل اجرای برنامه به تفکیک
- آیا پرسنل را آموزش دادید؟ کدام گروه‌ها؟ چگونه؟ بله، در پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی سال 95 تقریبا تمامی گروه‌های درگیر در فرایند از جمله پرستاران و پرسنل خدمات در فرایند و برنامه آموزشی درگیر بودند. برنامه آموزشی بیمارستان به شیوه زیر اجرا گردید که توانست مواجهه پرسنل با فرایندهای اعتباربخشی را به میزان قابل توجهی افزایش و باعث رضایتمندی انان گردد:
در ابتدای امر با توجه به تأکید بر ایمنی بیمار در فرایندهای اعتباربخشی جدید، با توجه به اینکه ایمنی بیمار قسمتهای مختلف را درگیر می نمود من جمله داروخانه، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه و... تیم بازدید کننده ایمنی با 10 نفر عضو فعال تشکیل شد که به صورت هفتگی بازدیدهای از واحدهای کلینیک و پاراکلینیک در راستای ایمنی و اعتباربخشی انجام می دادند. و به پرسنل آموزش‌های لازم در مورد دستورالعملهای ایمنی و اعتباربخشی میدادند. در ادامه امر با توجه به آشنایی پرسنل با دستورالعملها که توسط اعضای تیم ارائه شده بود، آزمون آسکی از کلیه پرسنل بخش‌ها به عمل آمد. به این صورت که کلیه پرسنل واحدهای بالینی به چند گروه تقسیم بندی شدند. و تاریخ مقرر جهت ارائه آزمون به آنها داده شد. آزمون نیز در قالب چند ایستگاه و به صورت آسکی برگزار شد. ایستگاهها شامل مدیریت خطر، احیای قلبی ریوی، کنترل عفونت، ایمنی بیمار، اخلاق پزشکی بود. فرصت هر ایستگاه 10 دقیقه بود که افراد به سوالات و کیس‌های ارائه شده پاسخ می دادند. و سپس ایستگاه را ترک و وارد قسمت بعدی می شدند. به این شیوه از کلیه پرسنل بخش‌ها آزمون به عمل می آمد و نمره هر فرد مشخص می شد. قابل ذکر است که ریاست و مدیریت بیمارستان در تمامی آزمون‌ها به نوبت حضور داشتند. و نمره‌ها و کارکرد پرسنل جهت تشویق و تنبیه به مدیریت ارجاع می‌شد. و به بخشی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بود تشویقی اهدا می شد.
- آیا دستورالعمل خاصی برای تغییر نیاز داشتید؟ خیر
- آیا نحوه ارتباط رسمی‌شما/ واحد پرستاری با سایر واحد‌های بیمارستان تغییر نمود؟ بله با توجه به اینکه بنده کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بودم فرایند اعتباربخشی و به خصوص گزارش خطا سبب شده بود تا ارتباط بنده با واحدهای پاراکلینیک مثل آزمایشگاه و فیزیوتراپی افزایش یافته و سبب تقویت دقت کاری آنها گردد. به طوری که تمامی برچسبهای شناسایی لوله‌های آزمایش تغییر یافت. همچنین خطوط تلفن یک طرفه برای آزمایشگاه گذاشته شد که موارد آزمایشات بحرانی هم برای بیماران بستری و هم سرپایی پیگیری و اطلاع رسانی شود. واحد فیزیوتراپی نیز با توجه به نقایصی که در ارائه خدمت برای کلیه بیماران داشت، ملزم به انجام فیزیوتراپی در ساعت مشخص برای تمام بیماران شد.  
- آیا نیاز به هماهنگی با سایر واحدهای بیمارستان بوده است؟ بله در ابتدای هر سه ماهه تاریخ برگزاری بازدیدها از واحدهای مختلف مشخص نموده و روز قبل از بازدید با اعضای گروه و بخش مورد نظر هماهنگی صورت می گرفت و در طی روز اعضای مختلف تیم ایمنی جهت بازدید و آموزش پرسنل حضور می یافتند. لازم به ذکر است که از با هماهنگی با سرپرستار در روزهای بازدید بیشتر از 50% پرسنل بخش حضور داشتند.
- نحوه نظارت و کنترل شما/ واحد پرستاری درخصوص برنامه تغییر چگونه بود؟ به صورت عملیاتی و بازدیدهای هفتگی مؤثر از بخش‌ها که به صورت هر سه ماه یکبار حداقل از تمام بخش‌های بیمارستان بازدید به عمل می آمد و سپس برگزاری آزمون آسکی از کلیه پرسنل.

 
واژه‌های کلیدی: |- ،
متن کامل [PDF 70 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Development of Patient Safety Culture and Accreditation among Clinical Staff. مدیریت پرستاری. 2019; 8 (1) :15-16
URL: http://ijnv.ir/article-1-625-fa.html

ده نبی عالمه. فرهنگ‌سازی مسائل ایمنی بیمار و اعتباربخشی در میان کارکنان بالین. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (1) :15-16

URL: http://ijnv.ir/article-1-625-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( (ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری) بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921