طراحی و استقرار سامانه ارزیابی عملکرد بخشها (سامانه ساعب) با امکان وزندهی، تعریف شاخص جدید، دارای امکان گزارشگیری تفکیکی (به تفکیک بخش و شاخص) و با پوشش کامل سنجههای اعتباربخشی ملی ایران
|
علی خورسند وکیل زاده، مهدی یوسفی، آتوسا آریافر، سیده نفیسه ارفع شهیدی، عاطفه بهبودی فر |
|
|
چکیده: (4720 مشاهده) |
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری
شرح نیاز به تغییر تشخیص داده شده (توصیف وضعیت موجود مشکلدار): به دلیل عدم وجود شاخصهای هماهنگ و یکپارچه در ارزیابی عملکرد بخشها، سرپرست هر بخش /واحد در بازه زمانی تعیین شده ملزم به تکمیل ملاکهای موجود در سامانه قاصدک برای کارکنان بوده و پس از تکمیل، نتایج جهت تأیید و اختصاص ضریب عملکرد به مدیر واحد ارسال میگردید. مدیر واحد اقدام به درج ضریب عملکرد هر بخش و تأیید ضرایب براساس نظر و تجارب شخصی مینمود. پرداخت به کارکنان بدون در نظر گرفتن شاخصهای عملکردی واقعی و براساس شاخصهای عمومی و به نسبت درآمد هر بخش با اعمال نظر مدیر ارشد اختصاص مییافت. در نتیجه ضریب عملکرد بخش /واحدنمی توانست ابزار مناسبی جهت تعیین کارانه بخش /واحد در نظر گرفته شده و متعاقب آن ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت خلاقانه کارکنان در بهرهوری و ارتقاء کیفیت خدمات محققنمی گردید. همچنین معیار روا و پایا و یکپارچه جهت ارزیابی بخشها در نظر گرفته نشده و لذا مقایسه یکسان بخشهای همگن ممکن نبود.
هدف تغییر: در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزشیابی را اجتنابناپذیر نموده است، بهگونهای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف، سازمان را دچار اختلال خواهد کرد. با انجام صحیح آن عملکرد کارکنان و به تبع آن عملکرد سازمان بهبود مییابد. مسئله ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی ازعوامل مهم موفقیت در نظامهای مختلف مطرح بوده است. چالش صاحبنظران همیشه براین بوده است که از ابزارسنجش معتبر در امر ارزشیابی بهره جسته و با استفاده از نتایج آن به عنوان پایه مبنایی در جهت برنامهریزی، رفع نواقص و پیشرفت این نظامها بهرهبرداری کنند. امروزه اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکردآن چنان محرز گردیده که در هر نظام ودستگاه اداری به عنوان امری ضروری و اجتنابناپذیر مطرح و الزمه یک مدیریت صحیح و پویا بشمارمی رود.] در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان، سالهاست که اندازهگیری عملکرد به عنوان ابزاری مفید و کارآمد جهت افزایش شناخت نسبت به سازمان و نیز بهبود عملکرد آن معرفی و استفاده شده و توسط سازمانها و مؤسسات مورد پذیرش قرار گرفته است. همچنین انتقادات فراوانی به اندازهگیری عملکرد که به روش سنتی وارد شد. در نگرش سنتی اندازهگیری عملکرد فاقد فاکتورهای حیاتی از قبیل رضایت مراجعین، رضایت کارکنان ،و کیفیت خدمات هستند لذا از آنجا که سلامتی، محور توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری است که در زیرساخت بخشهای مختلف جامعه اهمیت ویژهای داردو یکی از مراکزی که در کانون توجه و اولویتهای توسعه نظام سلامت قرار دارد، بیمارستانها هستند که حداکثر 05% از هزینه کل نظام سالمت را به خود اختصاص میدهند و همچنین بیمارستانها به عنوان مهمترین عنصر نظام سلامت، نقش کلیدی در ارائه خدمات بهداشتی- درمانی داشته و تأثیر زیادی بر کارایی نظام سلامت دارند این مرکز بر آن شد تا با تکیه بر کارآمدی و اثربخشی عملکرد خود که به منزله بهبود شاخصهای بیمارستانی و به عبارت دیگر استفاده مناسب از منابع بیمارستانی است با ایجاد تغییر و بهبود فرایند ارزیابی به اهداف ذیل دست یابد.
- تحقق اهداف سازمانی
- اطمینان کافی از روایی و پایایی شاخصهای ارزشیابی بخشها (استانداردهای ملی اعتبار بخشی ایران)
- سرعت بالا در ارزشیابی عملکرد بخشها
- دقت کافی در ارزشیابی عملکرد بخشها
- امکان گزارشگیری سریع و آنلاین
- امکان تهیه گزارشات در زمینههای مختلف( ایمنی، هتلینگ، آموزش، ارتقا سلامت و ...)
- قابلیت استناد به دادهها و اطلاعات در تصمیمگیری ها
- سهولت دسترسی مدیران وسرپرستاران و مسؤولین بخشها به سامانه خودارزیابی، ارزیابی داخلی و نتایج ثبت شده
- امکان تدوین برنامههای عملیاتی به صورت الکترونیک در سطح بخشها توسط صاحبان فرآیند |
|
واژههای کلیدی: - |
|
|
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1398/1/18 | انتشار: 1398/1/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|