استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، مشهد ایران
چکیده: (۴۷۲۵ مشاهده)
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری
مراحل اجرای برنامه به تفکیک
- آیا پرسنل را آموزش دادید؟ کدام گروهها؟ چگونه؟
1. برگزاری 6 جلسه هم اندیشی با کلیه سوپروایزران آموزشی و سرپرستاران بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بررسی سه حیطه موانع اجرای اثربخش آموزش به بیمار در بخشها، نیازها و اولویتهای آموزشی بخشها براساس موارد شایع بستری در بخشها و مکانیسمهای تشویقی جهت تقویت عملکرد آموزشی کارشناسان پرستاری
2. طی بررسی موانع آموزشی مطرح شده با توجه به اینکه یکی از مهمترین موانع اجرای آموزش به بیمار در بیمارستانها توسط پرستاران عدم وجود انگیزه اعلام شده بود سمیناری دو روزه تحت عنوان رفتار تعاملی و و روشهای ایجاد انگیزش برای مدیران پرستاری در قالب یک برنامه دو روزه آموزش مداوم جهت کلیه مدیران پرستاری دانشگاه برگزار گردید.
- آیا دستورالعمل خاصی برای تغییر نیاز داشتید؟
1. انتخاب اعضاء تیم اجرایی نظارتی کمیته آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده دانشگاه از بین سرپرستاران خبره و علاقه مند به فعالیتهای آموزشی بخشهای مختلف بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
2. صدور ابلاغ یک ساله جهت هر یک از اعضاء کمیته اجرایی نظارتی آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3. تدوین شرح وظایف اعضاء زیر کمیته اجرایی- نظارتی
- آیا نحوه ارتباط رسمی شما / واحد پرستاری با سایر واحدهای بیمارستان تغییر نمود؟ چگونه؟ با تشکیل جلسات هم اندیشی امکان ارتباط مستقیم و چهره به چهره با پرستاران تمامی بیمارستانها، بررسی مشکلات و چالشها و ارائه راهکارها فراهم شد. همچنین در فواصل جلسات با ارائه گزارشهای دورهای از روند اجرای کار از طریق ایمیل و استفاده از شبکههای اجتماعی، نظارت و هماهنگی دقیق تری شکل گرفت.
- آیا نیاز به هماهنگی با سایر واحدهای بیمارستان بوده است؟ با اعلام تقویم بازدیدها، سوپروایزرآموزشی هر بیمارستان زمان برگزاری آنها را به اطلاع سایر واحدهای بیمارستان رسانده و هماهنگیهای لازم را انجام دادند.
- نحوه نظارت وکنترل شما / واحد پرستاری در خصوص برنامه تغییر چگونه بود؟ تشکیل 4جلسه هم اندیشی با اعضاء کمیته اجرایی نظارتی آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده دانشگاه با دستور کار:
- تعیین شاخصهای آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده
- طراحی و بازنگری فرمهای نظارتی آموزش خود مراقبتی به بیمار و خانواده
- بررسی موارد آموزشی که بایستی برای هر تشخیص در هر بخش خاص به بیمار آموزش داده شود (must to learn) و تهیه کدهای ضروری و ابلاغ از طرف معاون محترم درمان به کلیه بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- بررسی شاخصهای برایندی و نظارتی
- بررسی پتانسیلهای نظام تحول سلامت در خصوص آموزش خود مراقبتی
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1398/1/18 | انتشار: 1398/1/26
Self-care Education Management from Structuring to Monitoring : The Experience of Self-Care Education Committee in Medical Faculty of Mashhad. مدیریت پرستاری 2019; 8 (1) :25-27 URL: http://ijnv.ir/article-1-630-fa.html
حشمتی نبوی فاطمه. مدیریت آموزش خود مراقبتی از ایجاد ساختار تا پایش منظم: تجربه کمیته آموزش خود مراقبتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فصلنامه مديريت پرستاري. ۱۳۹۸; ۸ (۱) :۲۵-۲۷