استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران، سمنان - شهرک دانشگاهی- مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ، faeze.jahan@gmail.com
چکیده: (۳۹۴۳ مشاهده)
مقدمه: به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف یا ترک تحصیل در دانشجویان پزشکی که پیامآوران و مسئولین نظام سلامت جامعه بهحساب میآیند، توجه محققین فراوانی را به خود جلب کرده تا بتوانند راه یا راههایی را برای تقویت انگیزه تحصیلی در آنها بیابند.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین مُدل علّی سرسختی روانشناختی دانشجویان پزشکی براساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد طی سال 98-1397 بود که بهصورت تصادفی ساده تعداد 350 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرسختی روانشناختی (گولت و لانگ، 2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و پرسشنامه صفات پنجگانه شخصیت-فرم کوتاه (کوستا و مککری، 2004) استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS-24 و AMOS-22 انجام شد.
یافتهها: مدل مفهومی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی با سرسختی روانشناختی رابطه دارد. همچنین، نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با سرسختی روانشناختی رابطه مثبت و معنیداری بود (05/0>P). این رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی، مثبت و معنیدار بود (05/0>P).
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج میتوان گفت ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی تعیینگرهای مهم برای سرسختی روانشناختی در دانشجویان هستند.
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی، دانشجو ، سرسختی روانشناختی، شخصیت
razani M, jahan F, sotodeh asl N, moazedian A. Developing a Causal Model of Psychological Hardiness in Medical Students Based on personality traits mediated by academic self-efficacy. مدیریت پرستاری 2019; 8 (2) :18-24 URL: http://ijnv.ir/article-1-676-fa.html
رازانی محسن، جهان فائزه، ستوده اصل نعمت، معاضدیان آمنه. تدوین مُدل علّی سرسختی روانشناختی دانشجویان علومپزشکی براساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مديريت پرستاري. ۱۳۹۸; ۸ (۲) :۱۸-۲۴