[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 24-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مُدل علّی سرسختی روان‌شناختی دانشجویان علوم‌پزشکی براساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی
محسن رازانی ، فائزه جهان* ، نعمت ستوده اصل ، آمنه معاضدیان
استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران، سمنان - شهرک دانشگاهی- مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ، faeze.jahan@gmail.com
چکیده:   (3655 مشاهده)
مقدمه: به‏ وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف یا ترک تحصیل در دانشجویان پزشکی که پیام‏آوران و مسئولین نظام سلامت جامعه به‏حساب می‏آیند، توجه محققین فراوانی را به خود جلب کرده تا بتوانند راه یا راه‏هایی را برای تقویت انگیزه تحصیلی در آن‏ها بیابند.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین مُدل علّی سرسختی روان‏شناختی دانشجویان پزشکی براساس ویژگی‏های شخصیتی با واسطه‏گری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد طی سال 98-1397 بود که به‏صورت تصادفی ساده تعداد 350 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه سرسختی روان‏شناختی (گولت و لانگ، 2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و پرسشنامه صفات پنجگانه شخصیت-فرم کوتاه (کوستا و مک‏کری، 2004) استفاده شد. تحلیل داده‏های پژوهش با استفاده از روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏معیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدل‏یابی معادلات ساختاری با نرم‏افزار SPSS-24 و AMOS-22 انجام شد.
یافته‌ها: مدل مفهومی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به‏طور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که ویژگی‏های شخصیتی هم به‏صورت مستقیم و هم به‏صورت غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی با سرسختی روان‏شناختی رابطه دارد. همچنین، نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با سرسختی روان‏شناختی رابطه مثبت و معنی‏داری بود (05/0>P). این رابطه بین ویژگی‏های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی، مثبت و معنی‏دار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج می‏توان گفت ویژگی‏های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی تعیین‏گرهای مهم برای سرسختی روان‏شناختی در دانشجویان هستند.
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی، دانشجو ، سرسختی روان‏شناختی، شخصیت
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، دانشجو، سرسختی روان‌شناختی، شخصیت
متن کامل [PDF 244 kb]   (1431 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/7 | پذیرش: 1398/12/9 | انتشار: 1398/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

razani M, jahan F, sotodeh asl N, moazedian A. Developing a Causal Model of Psychological Hardiness in Medical Students Based on personality traits mediated by academic self-efficacy. مدیریت پرستاری 2019; 8 (2) :18-24
URL: http://ijnv.ir/article-1-676-fa.html

رازانی محسن، جهان فائزه، ستوده اصل نعمت، معاضدیان آمنه. تدوین مُدل علّی سرسختی روان‌شناختی دانشجویان علوم‌پزشکی براساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (2) :18-24

URL: http://ijnv.ir/article-1-676-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657