[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 24-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مُدل علّی سرسختی روان‌شناختی دانشجویان علوم‌پزشکی براساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی
محسن رازانی ، فائزه جهان* ، نعمت ستوده اصل ، آمنه معاضدیان
استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران، سمنان - شهرک دانشگاهی- مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ، faeze.jahan@gmail.com
چکیده:   (3560 مشاهده)
مقدمه: به‏ وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف یا ترک تحصیل در دانشجویان پزشکی که پیام‏آوران و مسئولین نظام سلامت جامعه به‏حساب می‏آیند، توجه محققین فراوانی را به خود جلب کرده تا بتوانند راه یا راه‏هایی را برای تقویت انگیزه تحصیلی در آن‏ها بیابند.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین مُدل علّی سرسختی روان‏شناختی دانشجویان پزشکی براساس ویژگی‏های شخصیتی با واسطه‏گری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد طی سال 98-1397 بود که به‏صورت تصادفی ساده تعداد 350 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه سرسختی روان‏شناختی (گولت و لانگ، 2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و پرسشنامه صفات پنجگانه شخصیت-فرم کوتاه (کوستا و مک‏کری، 2004) استفاده شد. تحلیل داده‏های پژوهش با استفاده از روش‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏معیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدل‏یابی معادلات ساختاری با نرم‏افزار SPSS-24 و AMOS-22 انجام شد.
یافته‌ها: مدل مفهومی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به‏طور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که ویژگی‏های شخصیتی هم به‏صورت مستقیم و هم به‏صورت غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی با سرسختی روان‏شناختی رابطه دارد. همچنین، نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با سرسختی روان‏شناختی رابطه مثبت و معنی‏داری بود (05/0>P). این رابطه بین ویژگی‏های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی، مثبت و معنی‏دار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج می‏توان گفت ویژگی‏های شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی تعیین‏گرهای مهم برای سرسختی روان‏شناختی در دانشجویان هستند.
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی، دانشجو ، سرسختی روان‏شناختی، شخصیت
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، دانشجو، سرسختی روان‌شناختی، شخصیت
متن کامل [PDF 244 kb]   (1390 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/7 | پذیرش: 1398/12/9 | انتشار: 1398/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

razani M, jahan F, sotodeh asl N, moazedian A. Developing a Causal Model of Psychological Hardiness in Medical Students Based on personality traits mediated by academic self-efficacy. مدیریت پرستاری 2019; 8 (2) :18-24
URL: http://ijnv.ir/article-1-676-fa.html

رازانی محسن، جهان فائزه، ستوده اصل نعمت، معاضدیان آمنه. تدوین مُدل علّی سرسختی روان‌شناختی دانشجویان علوم‌پزشکی براساس ویژگی‌های شخصیتی با واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (2) :18-24

URL: http://ijnv.ir/article-1-676-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645