[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 51-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش صفات شخصیتی نورزگرایی/برون‌گرایی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم‌پزشکی
محسن رازانی ، فائزه جهان* ، نعمت ستوده اصل ، آمنه معاضدیان
استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران، 37111-35131 ، faeze.jahan@gmail.com
چکیده:   (3774 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به عنوان آینده سازان هر جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند از این رو مطالعه و پیش بینی صفات شخصیتی آنها با توجه به  خود کارآمدی تحصیلی، نقش موثری در پیشرفت جامعه و سلامت روانی آنها دارد.
روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم ‏پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد طی سال 98-1397 بود. با روش نمونه‏ گیری تصادفی ساده تعداد 350 نفر انتخاب شد. جمع ­آوری داده ­ها با کمک پرسشنامه صفات پنج گانه‏ ی شخصیت- فُرم‏ کوتاه (NEO Five-Factor Inventory) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (Academic Self-efficacy Scale) انجام شد. به ‏منظور تجزیه و تحلیل داده ‏ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف‏ معیار)، ماتریس ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره با نرم ‏افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با نورزگرایی در دانشجویان علوم ‏پزشکی رابطه‏ ی منفی و معنی داری وجود دارد (539/0-=r و 007/0=P). بین خودکارآمدی تحصیلی با برون‏ گرایی در دانشجویان نیز رابطه‏ ی مثبت و معنی داری بود (489/0=r و 013/0=P). همچنین، ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان نشان داد صفت شخصیتی برون‏گرایی (05/0P< و 636/0=β) و صفت شخصیتی نورزگرایی (05/0P< و 309/0-=β) می­توانند خودکارآمدی تحصیلی را پیش­بینی کنند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق میتوان نتیجه گیری کرد که در دانشجویانی که خود کارآمدی تحصیلی بالاتری دارند از نظر شخصیتی برون گرایی بالاتر و نوروز گرایی کمتری نسبت به دانشجویانی دارند که خود کارآمدی پایین تری دارند و این امر در آموزش دانشجویان و عملکرد درسی و تحصیلی آنها باید مورد توجه اساتید قرار گیرد
کلید واژگان: برون‏گرایی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان، صفات شخصیتی، نورزگرایی
واژه‌های کلیدی: برون‌گرایی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان، صفات شخصیتی، نورزگرایی
متن کامل [PDF 247 kb]   (1457 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/13 | پذیرش: 1398/8/10 | انتشار: 1398/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

razani M, Jahan F, Sotodeh asl N, Moazedian A. The Role of Neuroticism / Extraversion Personality Traits in Prediction Academic self-efficacy of medical students. مدیریت پرستاری 2019; 8 (3) :45-51
URL: http://ijnv.ir/article-1-677-fa.html

رازانی محسن، جهان فائزه، ستوده اصل نعمت، معاضدیان آمنه. بررسی نقش صفات شخصیتی نورزگرایی/برون‌گرایی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم‌پزشکی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (3) :45-51

URL: http://ijnv.ir/article-1-677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710