استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران، 37111-35131 ، faeze.jahan@gmail.com
چکیده: (3774 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به عنوان آینده سازان هر جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند از این رو مطالعه و پیش بینی صفات شخصیتی آنها با توجه به خود کارآمدی تحصیلی، نقش موثری در پیشرفت جامعه و سلامت روانی آنها دارد. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد طی سال 98-1397 بود. با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 350 نفر انتخاب شد. جمع آوری داده ها با کمک پرسشنامه صفات پنج گانه ی شخصیت- فُرم کوتاه (NEO Five-Factor Inventory) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (Academic Self-efficacy Scale) انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ماتریس ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره با نرم افزار SPSS26 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با نورزگرایی در دانشجویان علوم پزشکی رابطه ی منفی و معنی داری وجود دارد (539/0-=r و 007/0=P). بین خودکارآمدی تحصیلی با برون گرایی در دانشجویان نیز رابطه ی مثبت و معنی داری بود (489/0=r و 013/0=P). همچنین، ضرایب استاندارد و غیر استاندارد تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان نشان داد صفت شخصیتی برونگرایی (05/0P< و 636/0=β) و صفت شخصیتی نورزگرایی (05/0P< و 309/0-=β) میتوانند خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی کنند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق میتوان نتیجه گیری کرد که در دانشجویانی که خود کارآمدی تحصیلی بالاتری دارند از نظر شخصیتی برون گرایی بالاتر و نوروز گرایی کمتری نسبت به دانشجویانی دارند که خود کارآمدی پایین تری دارند و این امر در آموزش دانشجویان و عملکرد درسی و تحصیلی آنها باید مورد توجه اساتید قرار گیرد
کلید واژگان: برونگرایی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان، صفات شخصیتی، نورزگرایی
razani M, Jahan F, Sotodeh asl N, Moazedian A. The Role of Neuroticism / Extraversion Personality Traits in Prediction Academic self-efficacy of medical students. مدیریت پرستاری 2019; 8 (3) :45-51 URL: http://ijnv.ir/article-1-677-fa.html
رازانی محسن، جهان فائزه، ستوده اصل نعمت، معاضدیان آمنه. بررسی نقش صفات شخصیتی نورزگرایی/برونگرایی در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علومپزشکی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (3) :45-51