1- تهران خ شهید بهشتی خ اندیشه اندیشه یکم غربی پلاک 44 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، s_ardan@yahoo.com
چکیده: (3527 مشاهده)
مقدمه: ارزیﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد مراکز ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنی، اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم را ﺑﺮای ﻣﺪیﺮان، بهمنظور ﭘﺎیﺶ وضعیت فعالیتهای ﺟﺎری ﻓﺮاﻫﻢ میکند. اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻄﻠﻮب درﻣﺎﻧﯽ، ﻣﺴﺘﻠﺰم آﮔﺎﻫﯽ از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن با انتخاب معیارهای مناسب میباشد. معیارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد کلینیک نارسایی قلبی بامطالعه منابع، شناسایی و با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای رتبهبندی گردید. روش کار: این تحقق از نوع پیمایشی و کاربردی میباشد، جامعه آماری نیز بیماران مراجعهکننده به کلینیک نارسایی قلبی در بازه سهماهه دوم سال 1398 بوده و روش نمونهگیری نیز، روش کوکران میباشد. از پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادههای دموگرافیک بیماران و وضعیت عملکرد کلینیک نارسایی قلبی به کار گرفته شد. تحلیل دادهها به روش تئوری تصمیمگیری چند معیاره و با تمرکز بر فرایند تحلیل شبکهای و با محاسبه وزن و رتبهبندی معیارها توسط نرمافزار سوپردسیژن و اکسل 2019 انجام گرفت. یافتهها: نتایج محاسبات تحلیل شبکهای نشان داد که وزن معیار خود مراقبتی در ارزیابی عملکرد، 32/0 و وزن معیار کیفیت خدمات، 68/0 به دست آمد. از دید بیماران، زیر معیار "ظاهر کلینیک" بیشترین امتیاز را در ارزیابی کسب نمود و زیرمعیارهای "تضمین خدمات" و "قابلیت اطمینان" در جایگاههای بعدی قرار دارند. امتیاز نهایی ارزیابی عملکرد کلینیک نارسایی 98/75 درصد میباشد. نتیجهگیری: بر اساس الگوی حاصل، کیفیت خدمات، وزن بیشتری در امتیاز ارزیابی عملکرد دارد، بیشترین عواملی که باعث کاهش امتیاز میباشد شامل نظارت بر خود مراقبتی بیماران و همدلی با بیمار میباشد. برای بهبود وضعیت عملکردی کلینیک نارسایی قلبی، باید بر این عوامل اقدامات بهبودی انجام گیرد.
Jokar M, Ardan S, Khalesi N. Designing a Method of Performance Evaluation for Physicians and Nurses of Heart Failure Clinic Based on the Analytic Network Process. مدیریت پرستاری 2020; 8 (4) :54-65 URL: http://ijnv.ir/article-1-684-fa.html
جوکار مهناز، آردن شهزاد، خالصی نادر. ارائه الگوی ارزیابی عملکرد به روش فرایند تحلیل شبکهای برای پزشکان و پرستاران کلینیک نارسایی قلبی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (4) :54-65