دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، arnik2004@yahoo.com
چکیده: (3308 مشاهده)
مقدمه:پدیدهایبهنامگردشگریپزشکیامروزهازروبهرشدترینبخشهای صنعتگردشگریدرجهاناستوبهصورتیکیازصنایعجذابدرزمینههایاقتصادی،اشتغال زایی،معرفیفرهنگها و حتیایجاد منافعسیاسیبرایکشورهامطرحمیباشد. ایران با دارا بودن ظرفیت های بالقوه و بالفعل در زمینه گردشگری و نیز پزشکی و درمانی،می تواند با استفاده مطلوب از این ظرفیت ها به یکی از قطب های گردشگری آسیا تبدیل شود اما تا کنون این حوزه کسب و کار در ایران به صورت منسجم و نظام یافته شکل نگرفته است. روش کار: با 13 نفر از مدیران بیمارستان های مذکور مصاحبه ای صورت گرفت که بر اساس تحلیل تِم، محتوای مصاحبه ها تجزیه و تحلیل شد و مدل پیشنهادی ارائه گردید. براساس مدلی که به دست آمده، 7 عامل به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند. کیفیت رفتاری کادر درمان، کیفیت تخصصی کادر درمان، هزینه های درمان، کیفیت مراکز درمانی، تصویر ادراک شده از برند پزشکی ایران، کیفیت فرآیند درمان و مولفه های مقصد درمان. سپس باتوجه به مدل به دست آمده، اقدام به طراحی پرسشنامه و توزیع آن در بین گردشگران درمانی بیمارستان های علوم پزشکی تهران شد. برای اعتبار سنجی پرسشنامه از دو مفهوم روایی و پایایی استفاده شد بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده از مصاحبه ها، تایید شدند و مدل از اعتبار کافی برخوردار بود.
ghorbankhani S, Rahimi Nik A, Aligholi M. Designing a model for attracting medical tourists to public hospitals of Tehran. مدیریت پرستاری 2021; 10 (1) :35-49 URL: http://ijnv.ir/article-1-757-fa.html
قربانخانی سمیه، رحیمی نیک اعظم، علیقلی منصوره. ارائه مدل جذب گردشگر پزشکی در بیمارستان های علوم پزشکی شهر تهران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (1) :35-49