1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه تامین اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ، f.hajalian@gmail.com
چکیده: (2405 مشاهده)
مقدمه: موضوع معماری منابع انسانی، رابطه استخدامی افراد با سازمان و سپس شکلگیری و اعمال مدیریت منابع انسانی براساس این نوع روابط در سازمان است. روابط استخدامی براساس میزان دانشی بودن و ارزش استراتژیک افراد برای سازمان شکل میگیرد که در سازمان ها بسیار حائز اهمیت است و بر این اساس، این پژوهش به طراحی شبکههای یادگیری سازمانی براساس مدل معماری منابع انسانی دانش محور در سازمان تامین اجتماعی پرداخته است. روش کار :این پژوهش مبتنیبر مطالعات کمی و در سه مرحله و از طریق سه پرسشنامه به روش پیمایش با مشارکت 288 نفر میان مدیران، معاونین و کارکنان منتخب ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفت. یافته ها:جهت بررسی داده ها سه پرسشنامه معماری، سنجش ویژگیهای شبکه یادگیری، کارکردهای منابعانسانی در اختیار مدیران، معاونین و کارمندان منتخب قرار گرفت. دادههای حاصل از مطالعات کمی(پرسشنامهای) از طریق تحلیل استنباطی و با استفاده از تیتک نمونه(تی استیودنت) آزمون شد که از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که مشاغل دانش محور، دارای تراکم بالا و همگنی متوسط هستند، ولی اعتماد درون گروهی و برون گروهی بالایی دارند. مشاغل شغل محور دارای تراکم، همگنی و اعتماد درون گروهی بالایی هستند، و مشاغل هم پیمانان، تراکم و همگنی پایین و اعتماد برون گروهی بالا بهدست آمد. علاوه بر معماری منابعانسانی در سازمانها، لازم است تا مدیران با تشخیص ویژگی هر کدام از انواع معماری با آگاهی بیشتری برای کارکنان خود برنامه ریزی کنند و برای تسهیل دو جانبه گرایی در سازمان خود از شیوه های مدیریت منابع انسانی مختص انواع مختلف شبکه استفاده کنند.
moradi N, haj alian F, amir miandaragh M, shayan nia S A. Designing Organizational Learning Networks Based on knowledge-oriented Human Resource Architecture Model in Social Security Organization. مدیریت پرستاری 2021; 10 (3) :37-49 URL: http://ijnv.ir/article-1-894-fa.html
مرادی نسرین، حاج علیان فرشاد، امیر میاندرق مهدی، شایان نیا سید احمد. طراحی شبکههای یادگیری سازمانی براساس مدل معماری منابع انسانی دانش محور در سازمان تامین اجتماعی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (3) :37-49