1- ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی ، a_khorshidi40@yahoo.com 3- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پیراپزشکی، گروه مدیریت اطلاعات و انفورماتیک پزشکی
چکیده: (2123 مشاهده)
مقدمه:شیوع ویروس کرونا و بحران کنونی ایجادشده در دنیا بهویژه در کشور ایران، نظام سلامت و جامعه ایران را بهشدت تحتتأثیر خود قرار داده است. این بیماری به جز نظام سلامت، سایر عرصهها ازجمله نظام آموزش عالی در حوزه آموزش پزشکی را تحتتأثیر قرار داده است. در چنین شرایطی تغییر روش آموزش و تغییر نگرش نسبت به شیوههای قبلی آموزش ضروری به نظرمی رسد. روش کار:این مطالعه با رویکرد کیفی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. نمونهگیری هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. بهمنظور گردآوری دادهها ازمصاحبه نیمهساختاریافته با مشارکت ۲۶ نفر از خبرگان آموزشپزشکی، آموزش پرستاری و مدیریت آموزشیبا تخصص و تجربه علمی در حوزه آموزش الکترونیک استفاده شد. بهمنظورارزیابی صحت و استحکام دادهها از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تأیید گوبا و لینکلن استفاده شد. دادههابر اساس روش گرانهیم و لاندمن مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. یافتهها:پس از انجام مصاحبه و جمعبندی نهایی و تأیید خبرگان، پنج بعد ۱-سیاستگذاری (شامل مؤلفههای ملی و بینالمللی)، ۲-زیرساختها (شامل مؤلفههای فن آوری، پشتیبانی، حقوقی و اخلاقی، آموزشپژوهی)، ۳-ساختار (شامل مؤلفههای مدیریت، طراحی، اجرا، ارزیابی)، ۴-آموزش (شامل آموزش بالینی، آموزش مداوم، آموزش سلامت)، ۵-منابع (شامل مؤلفههای مالی، انسانی، دانشی یا محتوا) و ۱۶۲ شاخص شناسایی شد. نتیجهگیری:نتایج مطالعه حاضر که منتج به شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی تهران شد میتواند مسیر حرکت به سمت اجرای طرح تحولونوآوریدرآموزشعلومپزشکی مبتنیبربرنامهآموزشعالیحوزهسلامت را تسهیل نماید و در جهت بهرهگیری هرچه بهتر از آموزش الکترونیک گامهای مؤثرتری برداشته شود.
Lashkarian R, Khorshidi A, Barzegar N, Moghaddasi H, Moradi S. The Identification of the Dimensions, Components and Indicators of Electronic Education for Medical Universities in Tehran: A Qualitative Approach. مدیریت پرستاری 2022; 11 (3) :76-88 URL: http://ijnv.ir/article-1-966-fa.html
لشکریان رضا، خورشیدی عباس، برزگر نادر، مقدسی حمید، مرادی سعید. شناسایی ابعاد ،مولفه ها و شاخص های آموزش الکترونیک برای دانشگاه های علوم پزشکی شهرتهران: رویکردکیفی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1401; 11 (3) :76-88