[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 59-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی
زهرا پورفرزاد، زهره ونکی، مولود فرمهینی فراهانی ، زهره قمری زارع، مجتبی قربانی
کارشناسی ارشد، مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (16299 مشاهده)

 

مقدمه: سبک‌ها و ویژگی‌های رهبری مربیان بر یادگیری و تجربه بالینی دانشجویان تأثیرگذار می‌باشد. در صورتی که الگوی رهبری موقعیتی به طور اثربخش توسط مربیان بالینی استفاده شود، می‌تواند به عنوان شیوه‌ای برای رفع مشکلات و موانع آموزش بالینی در پرستاری به کار رود.

هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1389 در دانشکده پرستاری- مامایی اراک انجام شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه توصیف رفتار رهبر با ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامه سطح آمادگی دانشجویان پرستاری است که با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ دارای پایایی 76/0 بوده است. 15 مربی بالینی و 186 دانشجوی پرستاری (11نفر سال اول پرستاری، 71 نفر سال دوم، 76 نفر سال سوم و 28 نفر سال چهارم) به روش تمام شماری پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. داده‌ها با با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار 13 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: 3/13% مربیان مرد و 7/86% زن بودند که میانگین سابقه کارشان 5/5 سال بود. 5/35% دانشجویان پسر و 5/64% دختر و دارای میانگین سنی 18/21 سال بودند. سبک رهبری توجیهی و سپس تفویضی به عنوان سبک غالب مربیان پرستاری مشخص گردید؛ اکثر مربیان (8/46%) دارای انطباق پذیری متوسط و 7/23% دارای انطباق پذیری پایین بودند.

نتیجه‌گیری: شناخت صحیح میزان توانایی و تمایل دانشجو برای انجام وظیفه و سپس اتخاذ سبک رهبری مناسب توسط مربی بایستی تقویت گردد. استفاده علمی و کاربردی از مهارت‌های مدیریتی و رهبری از جمله الگوی رهبری موقعیتی رشد حرفه‌ای دانشجویان را در پی خواهد داشت.

واژه‌های کلیدی: انطباق‌پذیری سبک رهبری، دانشجوی پرستاری، سبک رهبری موقعیتی، سطح آمادگی، مربی بالینی
متن کامل [PDF 287 kb]   (1047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purfarzad Z, Vanaki Z, Farmahini Farahani M, Ghamari zare Z, Ghorbani M. Assessing adaptability nurse instructors’ leadership style in clinical education. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :59-68
URL: http://ijnv.ir/article-1-39-fa.html
پورفرزاد زهرا، ونکی زهره، فرمهینی فراهانی مولود، قمری زارع زهره، قربانی مجتبی. بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :59-68

URL: http://ijnv.ir/article-1-39-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 799 queries by yektaweb 3506