[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 68-59 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی
زهرا پورفرزاد ، زهره ونکی ، مولود فرمهینی فراهانی* ، زهره قمری زارع ، مجتبی قربانی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، farahani91@arakmu.ac.ir
چکیده:   (24533 مشاهده)

 

مقدمه: سبک‌ها و ویژگی‌های رهبری مربیان بر یادگیری و تجربه بالینی دانشجویان تأثیرگذار می‌باشد. در صورتی که الگوی رهبری موقعیتی به طور اثربخش توسط مربیان بالینی استفاده شود، می‌تواند به عنوان شیوه‌ای برای رفع مشکلات و موانع آموزش بالینی در پرستاری به کار رود.

هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1389 در دانشکده پرستاری- مامایی اراک انجام شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه توصیف رفتار رهبر با ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامه سطح آمادگی دانشجویان پرستاری است که با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ دارای پایایی 76/0 بوده است. 15 مربی بالینی و 186 دانشجوی پرستاری (11نفر سال اول پرستاری، 71 نفر سال دوم، 76 نفر سال سوم و 28 نفر سال چهارم) به روش تمام شماری پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. داده‌ها با با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار 13 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: 3/13% مربیان مرد و 7/86% زن بودند که میانگین سابقه کارشان 5/5 سال بود. 5/35% دانشجویان پسر و 5/64% دختر و دارای میانگین سنی 18/21 سال بودند. سبک رهبری توجیهی و سپس تفویضی به عنوان سبک غالب مربیان پرستاری مشخص گردید؛ اکثر مربیان (8/46%) دارای انطباق پذیری متوسط و 7/23% دارای انطباق پذیری پایین بودند.

نتیجه‌گیری: شناخت صحیح میزان توانایی و تمایل دانشجو برای انجام وظیفه و سپس اتخاذ سبک رهبری مناسب توسط مربی بایستی تقویت گردد. استفاده علمی و کاربردی از مهارت‌های مدیریتی و رهبری از جمله الگوی رهبری موقعیتی رشد حرفه‌ای دانشجویان را در پی خواهد داشت.

واژه‌های کلیدی: انطباق‌پذیری سبک رهبری، دانشجوی پرستاری، سبک رهبری موقعیتی، سطح آمادگی، مربی بالینی
متن کامل [PDF 287 kb]   (3224 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/8/18 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. Heidarzadeh M, Izadi A, Rahmani A, ZamanzadehV. Characteristics of Efficient Clinical Teachers: Nursing Educators' and Students' Perspectives. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11(7): 704 – 716. [Persian]
2. Kelly C. Student's perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Education Today 2007; 27(8): 885 – 892. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.12.005]
3. Rahimi A, Ahmadi F. The obstacles and improving strategies of clinical education from the viewpoints of clinical instructors in Tehran Nursing School. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5(2): 73- 80. [Persian]
4. Zareiyan Jahromi A, Ahmadi F. Learning needs assessment in bachelor of nursing: a qualitative research. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5(2): 81-92. [Persian]
5. Elcigil A, Sari HY. Determining problems experienced by student nurses in their work with clinical educators in Turkey. Nurse Education Today 2007; 27(5): 491-498. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.08.011]
6. Grealish L. The skills of coach are an essential element in clinical learning. Journal of Nursing Education 2000; 39(5): 231-233.
7. Meyer LP. Athletic Training Clinical Instructors as Situational Leaders. Journal of Athletic Training 2002; 37(4): 261 -265.
8. Levy LS, Gardner G, Barnum MG, Willeford S, Sexton P, Guyer S, et al. Situational SuperVision for Athletic Clinical Education. Athletic Training Educational Journal 2009; 4(1): 19-22.
9. Hersey P, Blanchard K, Johnson DE. Management of organizational behavior: utilizing human resources. 8th ed. Englewood cliffs, New Jersey: Prentic Hall 2001.
10. Walters L. Leading for quality: the implications of situational leadership. Quality Management Journal 2001; 8(4): 48-63. [DOI:10.1080/10686967.2001.11918983]
11. Patrick CAD. A study of situational leadership in a distribution corporation. . [Phd thesis]. Industrial Management. Nova Southeastarn University 2002.
12. Chen J-C, Silverthorne C. Leadership effectiveness, leadership style and employee readiness. Leadership & Organization Development Journal 2005; 26 (4): 280-288. [DOI:10.1108/01437730510600652]
13. Sabeti F, Akbari-Nassaji N, Haghighyzadeh MH. Nursing students' self-assessment regarding clinical skills achievement in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11(5): 506 – 515. [Persian]
14. Delaram M, Tootoonchi M. Comparing self- and teacher-assessment in obstetric clerkship course for midwifery Students of Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9(3): 231-237. [Persian]
15. Vollman AL. Student task relevant maturity level and instructor leadership style as factors of perceived effectiveness of clinical instruction in nursing education: A test of Situational Leadership Theory. [Msc thesis]. Nursing University of Ottawa 1985.
16. Farmer LA. Situational leadership: a model for leading telecommuters. Journal of Nursing Management 2005; 13(6): 483-489. [DOI:10.1111/j.1365-2934.2005.00573.x]
17. Lockwood RS. Preceptor leadership style and the nursing practicum. Journal of Professional Nursing 2003 Jan-Feb; 19(1): 32-37. [DOI:10.1053/jpnu.2003.7]
18. Purfarzad Z, Vanaki Z, Memarian R. The effect of situational leadership in clinical education on communication competency of nursing students. [Msc thesis]. Nursing Tarbiat Modares University 2008. [Persian]
19. Salehi Sh, Hasanzahraee R, Ghazavi Z. Comparing of nursing students' & clinical educators' perceptions of characteristics of effective clinical educators in medical scientific university of Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4(1(11)): 37 – 44. [Persian]
20. Lee W-S, Cholowski K, Williams AK. Nursing students and clinical educator's perceptions of characteristics of effective clinical educators in an Australian university school of nursing. Journal of Advanced Nursing 2002; 39(5): 412-420. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02306.x]
21. Hsu LL. An analysis of clinical teacher behaviour in a nursing practicum in Taiwan. Journal of Clinical Nurse 2006; 15(5): 619-628. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2006.01332.x]
22. McKenna LG, Wellard SJ. Discursive influences on clinical teaching in Australian undergraduate nursing programs. Nurse Education Today 2004; 24(3): 229-235. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.12.009]
23. Peterson SJ, Schaffer MA. Service-learning: isn't that what nursing education has always been? Journal of Nursing Education 2001; 40(2): 51-52.
24. Mitty E. Handbook for director of nursing in longterm cares. 1 st ed. New York: Delmar Publisher. 1998.
25. Zaeimipour Kermanshahi M, Vanaki Z, Hajizadeh E. Learning Groups in Training Programs for Nurse Managers: a method to enhance nursing and leadership capabilities. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7(1): 69-76. [Persian]
26. Chen JC. An empirical test of leadership effectiveness and the math/mismatch in leadership style. [PhD thesis]. Management. Nova Southeastern University 2004.
27. Riho Yoshioka, MA. An empirical test of the situational leadership model in japan. [Msc thesis]. Management. The University of Texas 2006.
28. Huber DL, Maas M, McCloskey J, Scherb CA, Goode CJ & Watson C. Evaluating nursing administration instruments. Journal of Nursing Administration 2000; 30(5): 251–272. [DOI:10.1097/00005110-200005000-00006]
29. Hersey P, Keilty JW. One on one OD communications skills. Training and development Journal 1980: 56-60.
30. Acee AM.What is the head nurses' leadership style and effectiveness in self – reports by staff as measured by Hersey and Blanchard's lead instrument and human synergistic's management effectiveness profile system. [PhD thesis]. Nursing Columbia University1990.
31. Balsanelli AP, Cunha ICKO, Whitaker IY. Nurses' leadership styles in the ICU: association with personal and professional profile and workload. Rev Latino-am Enfermagem. 2009; 17(1):28-33. [DOI:10.1590/S0104-11692009000100005]
32. Zerwekh J, Claborn JC. Editor. Nursing Today. 3th ed. Philadelphia: W.B. Saunders 2000. 35- purfarzad Z, Ghamari Zare Z, Vanaki Z, Ghorbani M, Zamani M. Evaluation of Headnurses' leadership performance evaluation of Arak educational hospitals through self-measuring and other-measuring system. Daneshvar (Medicine) 2010 – 2011; 18(90): 71 – 80.[Persian] 36- Kritens R, Kiniki A. Management of organizational behavior [AA. Farhangi & H. Safarzadeh Trans.]. 1st ed. Tehran: Payam Pooya Publication 2005. [Persian] 37- Hersey P, Blanchard K, Management and organizational behavior using human resources. [GH. Kabir, Trans.]. 6th Print. Jihad University Institute Publications;1999.[Persian] 38- Hughes RL, Ginnett RC, Curphy GJ. Contingency theories of leadership.In: Hickman GR, (editor). Leading Organizations: Perspectives for a New Era.Thousand Oaks, CA: Sage 1998. 39- Purfarzad Z, Vanaki Z, Memarian R. The effect of situational leadership in clinical education on communication competency of nursing students. Hayat 2009; 15(2): 47-59. [Persian]
33. McDougall J, Drummond MJ. The development of medical teachers: An enquiry in to the learning histories of 10 experienced medical teachers. Medical Education 2005; 39(12): 1213-1220. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2005.02335.x]
34. Steinert Y. Staff development for clinical teachers. The Clinical Teacher 2005; 2(2): 104-110. [DOI:10.1111/j.1743-498X.2005.00062.x]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purfarzad Z, Vanaki Z, Farmahini Farahani M, Ghamari zare Z, Ghorbani M. Assessing adaptability nurse instructors’ leadership style in clinical education. مدیریت پرستاری 2012; 1 (1) :59-68
URL: http://ijnv.ir/article-1-39-fa.html

پورفرزاد زهرا، ونکی زهره، فرمهینی فراهانی مولود، قمری زارع زهره، قربانی مجتبی. بررسی انطباق پذیری سبک رهبری مربیان پرستاری در آموزش بالینی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :59-68

URL: http://ijnv.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645