[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 42-55 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه صلاحیت بالینی و مهارت‌های ارتباطی پرستاران با اضطراب والدین نوزادان و کودکان بستری
محمود دلدار1، مسعود بحرینی*، مریم روانی پور1، راضیه باقرزاده3
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، msdbahreini@yahoo.com
3- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (445 مشاهده)
مقدمه: صلاحیت بالینی و مهارت‌های ارتباطی پرستار با بیمار و سایر اعضای تیم درمانی یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء نتایج بهداشتی - درمانی می‌باشد. هدف این مطالعه، تعیین رابطه صلاحیت بالینی و مهارت‌های ارتباطی پرستاران با اضطراب والدین نوزادان وکودکان بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر در سال 1397 بود.
روش کار‌: در این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی، پرستاران به شیوه تمام شماری انتخاب شدند. بدین منظور همه پرستاران شاغل در بخش‌های کودکان، نوزادان و اورژانس اطفال بیمارستان های بوشهر وارد مطالعه شدند. والدین نوزادان و کودکان بستری در این بیمارستان‌ها نیز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس صلاحیت بالینی مرتوجا، مقیاس مهارت‌های ارتباطی بارتون ـ جی و پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان STAI استفاده شد. داده‌ها با نرم افزار spss.V.19 و آزمون همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمره صلاحیت بالینی، مهارت ارتباطی و اضطراب والدین کودکان به ترتیب
81/12± 26/77، 42/8 ±52/62 و 12/18 ±74/86 به دست آمد. بین رتبه بیمارستان‌ها از لحاظ صلاحیت بالینی پرستاران و نمره کل اضطراب والدین ارتباط آماری معکوس و معنی‌دار وجود داشت (001/0>p value، 363/0-=r). هرچند بین نمره کلی مهارت های ارتباطی پرستاران و نمره کل اضطراب والدین ارتباط آماری معنی‌داری دیده نشد (232/0=p value، 102/0-=r) اما بین حیطه مهارت های کلامی پرستاران با نمره اضطراب والدین یک رابطه معکوس و معنی دار وجودداشت (010/0=p value، 217/0-=r).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که هرچه صلاحیت بالینی و مهارت های کلامی ارتباطی پرستاران بیشتر باشد، اضطراب والدین کودکان بستری کمتر خواهد بود. مدیران پرستاری با انتخاب پرستاران با صلاحیت و دارای مهارت های کلامی خوب در بخش های نوزادان و اطفال، می توانند زمینه ای را فراهم نمایند که والدین جز در مورد بیماری فرزندشان، نگرانی دیگری نداشته باشند.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، مهارت ارتباطی، اضطراب والدین، پرستار
متن کامل [PDF 261 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/17 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Deldar M, Bahreini M, Ravanipour M, Bagherzadeh R. The Relationship of Nurses’ Clinical Competence and Communication Skills with Parents' Anxiety during Neonates and Children's Hospitalization. مدیریت پرستاری. 2020; 9 (2) :42-55
URL: http://ijnv.ir/article-1-717-fa.html

دلدار محمود، بحرینی مسعود، روانی پور مریم، باقرزاده راضیه. رابطه صلاحیت بالینی و مهارت‌های ارتباطی پرستاران با اضطراب والدین نوزادان و کودکان بستری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (2) :42-55

URL: http://ijnv.ir/article-1-717-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240