مقدمه: خود ارزیابی بخش مهمی از فرآیند ارتقا مهارت های پرستاری است و پرستاران را تشویق می کند تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، نقش فعال تری در فرآیند یادگیری و بهبود مراقبت های پرستاری ایفا کنند. روش : این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی است که بر روی 194 پرستار شاغل در بخش های ارائه مراقبت به بیماران کووید 19 انجام شد. دادهها به کمک پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو قسمت اصلی اطلاعات دموگرافیک و مهارتهای بالینی پرستاری در بحران شامل25 آیتم تخصصی بود، مورد ارزیابی قرارگرفت. روایی و پایایی ابزار مورد سنجش و تائید قرار گرفت. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج، میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه ۳۴ سال و 152 نفر آن ها (4/%78) زن بودند. اغلب پرستاران عفونی (79%) مهارت خود را خوب ارزیابی کردند؛ در حالیکه این میزان در بین پرستاران غیر عفونی 50% بود. بیشترین مهارت در پرستاران عفونی و غیر عفونی به ترتیب مربوط به توانایی ارائه خدمات مراقبتی مربوط به بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در طی بستری (50%) و ارائه آموزش های ضروری به بیماران کرونا برای کاهش استرس ( 78.4) بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد به طور کلی مهارت های بالینی پرستاران در ایام بحران کرونا در سطح خوبی قرار داشت، خصوصا پرستاران عفونی. از یافته های مطالعه حاضر می توان در تدوین دوره های آموزشــی پرستاران بیمارستان ها و مراکز درمانی جهت حفظ آمادگی کامل در برابر بحران های مشابه و توسعه ی حرفه ای پرستاران استفاده نمود.
yousefi M, fazaeli S, ebrahimi Z, arfae shahidi N, khorsand vakilzadeh A, salehi F. Self-Assessment of Clinical Skills of Nurses caring for covid-19 patients: Comparison of Nurses with a History of Infectious Disease Care with Other Nurses. مدیریت پرستاری 2020; 9 (4) :44-52 URL: http://ijnv.ir/article-1-738-fa.html
یوسفی مهدی، فضائلی سمیه، ابراهیمی زهرا، ارفع شهیدی نفیسه، خورسند وکیل زاده علی، صالحی فاطمه. خود ارزیابی مهارت های بالینی پرستاران مراقبت کننده از بیماران کووید 19: مقایسه بین پرستاران دارای سابقه مراقبت از بیماران عفونی با سایر پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (4) :44-52