دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده: (4266 مشاهده)
مقدمه: مدیریت بهینه و کارآمد استرس پرستاران نیازمند شناسایی راهبردهایی است که به کنترل فشارهای شغلی آنها کمک کند.
روش کار: روش مطالعه نیمهآزمایشی و طرح پژوهش دو گروهی با دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. از میان 120 پرستار یک بیمارستان دولتی در اصفهان در زمستان 1397، 30 پرستار به شیوه هدفمند بر مبنای ملاکهای ورود و خروج انتخاب و سپس بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه تجارب بهینه (مارش و جکسون) و پرسشنامه استرس شغلی (استانتون و همکاران) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. گروه آزمایش طی ده جلسه از طریق بسته آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی تحت آموزش قرارگرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی بهطور معناداری موجب افزایش تجارب بهینه (44/6=F و 01/0>p) و کاهش استرس شغلی (29/57=F و 001/0>p) در گروه آزمایش گردید.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش سرمایه عاطفی بر ارتقاء تجارب بهینه و کاهش استرس شغلی پرستاران، پیشنهاد میشود این نوع آموزش برای مدیریت کارآمدتر استرس شغلی و تجارب بهینه پرستاران در محیطهای بیمارستانی استفاده شود.
Ghasemi Kaleh Masihi J, Golparvar M, Khayatan F, Shahriari M. Enhancing Optimal Experiences and Alleviating Job Stress in Nurses by Affective Capital Enhancement Training. مدیریت پرستاری 2020; 8 (4) :9-19 URL: http://ijnv.ir/article-1-654-fa.html
قاسمی کله مسیحی جهانبخش، گل پرور محسن، خیاطان فلور، شهریاری محسن. ارتقاء تجارب بهینه و کاهش استرس شغلی از طریق آموزش ارتقاء سرمایه عاطفی در پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (4) :9-19