[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 35-26 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت آموزشی و هوش هیجانی دانشجویان پرستاری
منصوره اشقلی فراهانی ، زهرا عرب عامری ، فاطمه حاجی بابایی ، آغا فاطمه حسینی ، تهمینه صالحی*
گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، salehi.t@iums.ac.ir
چکیده:   (6328 مشاهده)
مقدمه: هوش‌هیجانی از عناصر مهم آموزشی و مؤلفهای مطرح در مدیریت آموزشی است. این مفهوم در آموزش پرستاری به عنوان مرکز عملکرد بالینی پرستاران مطرح است زیرا تعارضاتی که دانشجویان در زمان ورود به دوره آموزش بالینی به کرات با آن مواجه می‌شوند، منجر به شکل‌گیری احساس تهدید، از دست دادن اعتماد به نفس و انگیزه آنان می‌شود.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان هوش هیجانی دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی- همبستگی، تعداد 320 نفر از دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی1393-1392به روش سهمیهای تصادفی شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و هوش هیجانی شاته(1998) جمع آوری شد. سپس نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با به‌کارگیری آزمون‌های آماری تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری(15/62±149/14) بود و بیشترین نمره از بین ابعاد هوش هیجانی در بُعد تنظیم هیجان به دست آمد. با توجه به منفی بودن ضریب همبستگی پیرسون، ابعاد مختلف هوش هیجانی با سن رابطه معکوس و معنی‌داری داشت (0/010=P)، و دانشجویانی که معدل ترم قبل آنها بالای 17 بوده نمره هوش هیجانی بالاتری کسب کردند (0/006=P).
نتیجه‌گیری: در راستای یافته‌ها، مدیریت آموزشی در دانشکده‌های پرستاری با وارد نمودن آموزش مهارت‌های کنترل و ارزیابی هیجانات در برنامه‌ی آموزش خود، می‌توانند گام مؤثری در ارتقا سطح هوش هیجانی و برقراری ارتباط مؤثرتر توسط دانشجویان پرستاری که پرستاران آینده هستند، بردارند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزشی، هوش ‌هیجانی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 317 kb]   (2483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/24 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/5/1
فهرست منابع
1. Mayer, J., What is emotional intelligence: In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators, 1997, New York: Basic Books.
2. Fernandez, R., Y. Salamonson, et al. "Emotional intelligence as a predictor of academic performance in first-year accelerated graduate entry nursing students." Journal of clinical nursing. (2012) 21(23-24): 3485-3492. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2012.04199.x]
3. PATRA, S. 2004. Role of Emotional Intelligence in Educational Management. Journal of Indian Education, May 2004, 98-104
4. Jokar, F. and F. Haghani, Nursing clinical education, the challenges facing: A Review Article. Iranian Journal of Medical Education, 2011. 10(5): 1153-1160.
5. Smith, K.B., Profetto-McGrath,J.,Cummingsm,G.G, Emotional intelligence and nursing: An integrative literature review. International Journal of Nursing Studies 2009. 46: 1624–1636. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.05.024]
6. Augusto Landa, J.M., et al., The relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 2008. 45(6): 888-901. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005]
7. Ciarrochi, J.V., A.Y. Chan, and P. Caputi, A critical evaluation of the emotional intelligence construct. Personality and Individual Differences, 2000. 28(3): 539-561. [DOI:10.1016/S0191-8869(99)00119-1]
8. Goleman, D., Working with emotional intelligence. 1998: Random House LLC.
9. Salehi, S., P. Afghari, and M.H. Moghadasi, Academic Achievement and Emotional Intelligence among Undergraduate Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 2012. 12(8)
10. Bellack, J.P., Emotional intelligence: a missing ingredient? The Journal of nursing education, 1999. 38(1): 3-4.
11. Adibrad, N., Study of Effect two methods of immunization training against stress: STT and EIT EI in Stress syndrome in women working in professional library services and ways to deal with it [MSc Thesis]. Tehran: Tarbiat Moalem University, 2004.
12. Bakhshipor A., Zarean M.,Asadollahpour A., Psychometric properties of the modify Schutte EI scale(MSIES). Journal of psychology. 2009; 12: 429-444
13. Besharat, M.A., Psychometric properties of Farsi version of the Emotional Intelligence Scale-41 (FEIS-41). Personality and Individual Differences, 2007. 43(5): 991-1000. [DOI:10.1016/j.paid.2007.02.020]
14. Austin, E.J., et al., A preliminary study of empathy, emotional intelligence and examination performance in MBChB students. Medical education, 2007. 41(7): 684-689. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2007.02795.x]
15. PorJ., Barriball L. Fitzpatrick.J.Roberts J. Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nursing Education Today 2011. 31 (8), 855-860. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.12.023]
16. Shahbazi S., Hazrati M., Moattari M., Heidari M. Training Problem Solving Skills and its Effect on Emotional Intelligence of Nursing Students of Shiraz. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12(1): 67-76
17. Gujjar, A.A., et al., Comparison of the emotional intelligence of the university students of the Punjab province. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2010. 2(2):847-853. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.114]
18. Fallahzadeh, H., The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in medical science students in Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2011. 30: 1461-1466. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.283]
19. Todres, M., et al., The emotional intelligence of medical students: an exploratory cross-sectional study. Medical Teacher, 2010. 32(1): e42-e48. [DOI:10.3109/01421590903199668]
20. Naghavi, F., & Redzuan, M. (2011). The relationship between gender and emotional intelligence. World Applied Sciences Journal, 15(4): 555-561.
21. Fariselli L., Freedman J., Ghini M., Valentini F., Stress, emotional intelligence, & performance in healthcare. 2008, White Paper. http://prodimages.6seconds.org/media/WP_Stress_EQ.pdf
22. Samari AA., Tahmasbi F., The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students. The Quarterly Journal of Fundamentals of Mental Health. 2007; 9(35-36): 121-128
23. Raeissi, P., R. Kalhor, and M. Azmal, Correlation between emotional intelligence and communication skills in managers in educational hospitals of Qazvin. Journal of Qazvin University of Medical Sciences, 2010. 13(4): 57-62.
24. Cherry MG, Fletcher I, O'Sullivan H, Dornan T. Emotional intelligence in medical education: a critical review. Medical Education. 2014;48(5):468-78 [DOI:10.1111/medu.12406]
25. Baron, R.M., The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 2006. 18(1): 13-25.
26. GM Lewis GM., Neville C., Ashkanasy NM. 2017. Emotional intelligence and affective events in nurse education: A narrative review. Nurse Education Today, 53, 34–40 [DOI:10.1016/j.nedt.2017.04.001]
27. Hatam Goya H., Zohari Anbohi S., Moghadam M., Alavi majd H., Taebi Arasteh M., Emotional intelligence and its correlation with some demographic. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2012; 17: 61-71
28. Hosseini M., Javidi H., Bagheri SH., The relationship between emotional intelligence and social support with resilience in single and married students.2013, Master's thesis, Islamic Azad University, Marvdasht Branch - Faculty of Educational Sciences and Psychology.
29. Jafari Roshan M., Tajali P., Nghdi GH. The Relationship between Personality Characteristics and Emotional Intelligence with Quality of Life in Single and Married Students. 2013, Master's thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch - Faculty of Educational Sciences and Psychology.
30. Haghighi A., Safoura Haghighi S., Samavatian H., Amini M., Abasi Hafshejani M. Predicting job involvement through positive affect and emotional quotient among midwives and nurses. IJOGI. 2012; 15(30): 22-28.
31. Hasan Tehrani T., Karami Kabir N., Sheraghi F., Bokaeeyan M., Yaghobi Y. The Relationship between Emotional Intelligence, Mental Health and Academic Achievement in Neyshabour Nursing Students. Nursing Midwifery Journal. 2012; 20 (3):35-45
32. Chew BH, Zain AM, Hassan F. Emotional intelligence and academic performance in first and final year medical students: a cross-sectional study. BMC Medical Education. 2013 Mar 27;13:44. [DOI:10.1186/1472-6920-13-44]
33. Shipley NL., Jackson MJ., Segrest ShL., The effects of emotional intelligence, age, work experience, and academic performance. Research in Higher Education Journal 2010, 1-18.
34. Karimzadeh, M., Goodarzi, A. & Rezaei,S., The Effect of Social Emotional Skills Training to Enhance General Health& Emotional Intelligence in the Primary Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2012. 46: 57-64. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.068]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashghali Farahani M, Arab Ameri Z, Hajibabaee F, Hosseini A F, Salehi T. Educational management and emotional intelligence in undergraduate nursing students . مدیریت پرستاری 2016; 5 (2) :26-35
URL: http://ijnv.ir/article-1-434-fa.html

اشقلی فراهانی منصوره، عرب عامری زهرا، حاجی بابایی فاطمه، حسینی آغا فاطمه، صالحی تهمینه. مدیریت آموزشی و هوش هیجانی دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (2) :26-35

URL: http://ijnv.ir/article-1-434-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660