[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 26-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت آموزشی و هوش هیجانی دانشجویان پرستاری
منصوره اشقلی فراهانی، زهرا عرب عامری، فاطمه حاجی بابایی، آغا فاطمه حسینی، تهمینه صالحی
استادیار گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (645 مشاهده)
مقدمه: هوش‌هیجانی از عناصر مهم آموزشی و مؤلفهای مطرح در مدیریت آموزشی است. این مفهوم در آموزش پرستاری به عنوان مرکز عملکرد بالینی پرستاران مطرح است زیرا تعارضاتی که دانشجویان در زمان ورود به دوره آموزش بالینی به کرات با آن مواجه می‌شوند، منجر به شکل‌گیری احساس تهدید، از دست دادن اعتماد به نفس و انگیزه آنان می‌شود.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان هوش هیجانی دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی- همبستگی، تعداد 320 نفر از دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی1393-1392به روش سهمیهای تصادفی شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و هوش هیجانی شاته(1998) جمع آوری شد. سپس نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با به‌کارگیری آزمون‌های آماری تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری(15/62±149/14) بود و بیشترین نمره از بین ابعاد هوش هیجانی در بُعد تنظیم هیجان به دست آمد. با توجه به منفی بودن ضریب همبستگی پیرسون، ابعاد مختلف هوش هیجانی با سن رابطه معکوس و معنی‌داری داشت (0/010=P)، و دانشجویانی که معدل ترم قبل آنها بالای 17 بوده نمره هوش هیجانی بالاتری کسب کردند (0/006=P).
نتیجه‌گیری: در راستای یافته‌ها، مدیریت آموزشی در دانشکده‌های پرستاری با وارد نمودن آموزش مهارت‌های کنترل و ارزیابی هیجانات در برنامه‌ی آموزش خود، می‌توانند گام مؤثری در ارتقا سطح هوش هیجانی و برقراری ارتباط مؤثرتر توسط دانشجویان پرستاری که پرستاران آینده هستند، بردارند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزشی، هوش ‌هیجانی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 317 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashghali Farahani M, Arab Ameri Z, Hajibabaee F, Hosseini A F, Salehi T. Educational management and emotional intelligence in undergraduate nursing students . مدیریت پرستاری. 2016; 5 (2) :26-35
URL: http://ijnv.ir/article-1-434-fa.html

اشقلی فراهانی منصوره، عرب عامری زهرا، حاجی بابایی فاطمه، حسینی آغا فاطمه، صالحی تهمینه. مدیریت آموزشی و هوش هیجانی دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (2) :26-35

URL: http://ijnv.ir/article-1-434-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638