1- اردبیل استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل،ایران.، محقق اردبیلی ، narimani@uma.ac.ir
چکیده: (4030 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و استرس و افسردگی قبل از جراحی مبحثی مهم در آسیب شناسی روانشناختی می باشد که اهمیت آن در بین گروه های آسیب پذیر مانند بیماران دو چندان است این استرس و اضطراب و افسردگی گاهی در فرایند جراحی و قبل وبعد جراحی مانند فرایند بیهوشی و دوران نقاهت و پرستاری می تواند اختلال ایجاد کند
روش کار: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون پس آزمون گسترش یافته بود. جامعه آماری این تحقیق شامل بیماران کاندید جراحی مراجعه کننده به بیمارستان های استان اردبیل در سال1398بود که به عنوان نمونه تحقیقی 40 نفر بصورت دردسترس انتخاب شدند و سپس در دو گروه 20 نفری (گروه صعب العلاج، گروه کنترل) به تصادف جایگزین شدند. این تحقیق برگرفته از رساله دکتری که در سال تحصیلی1397-1398استان اردبیل اجراشده است می باشد. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون مقیاس آشفتگی روانی ( افسردگی، اضطراب و استرس) 21DASS- بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که بسته شناختی رفتاری طراحی شده در کاهش و مدیریت اضطراب (001/0P<712/1=F) و استرس (005/0P<74/1=F) و افسردگی (001/0P<012/2=F) قبل از جراحی بیماران صعب العلاج موثر می باشد.
نتیجه گیری: درمان شناختی رفتاری درمدیریت و کاهش اضطراب و استرس و افسردگی قبل از جراحی موثر می باشد که این خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کیفیت جراحی، اقدامات قبل از جراحی مانند بیهوشی و کنترل درد و اقدامات پرستاری در دوران نقاهت می تواند مفید و موثر باشد و از طرفی در بهبود ارتباط پزشک و بیمار، پرستارمی تواند نقش اساسی داشته باشد.
ghanbari N, narimani M. Designing an Educational-Therapeutic Package Based on Cognitive-Behavioral Approaches and Examining its efficacy in Managing Psychological Distresses of Cancer Patients Undergoing Surgery. مدیریت پرستاری 2020; 8 (4) :20-30 URL: http://ijnv.ir/article-1-696-fa.html
قنبری ناهید، نریمانی محمد. طراحی بسته آموزشی – درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری و بررسی اثربخشی آن در مدیریت آشفتگی روانشناختی بیماران مزمن(سرطان) کاندیدای جراحی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1398; 8 (4) :20-30