[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پیامدهای رفتار ضدشهروندی ارباب رجوع (مورد مطالعه: گروه پرستاری بیمارستان شهید محمدی بندرعباس)
وحید مکی زاده* ، سیاوش آیین جمشید2
دانشگاه هرمزگان، بندرعباس- کیلومتر 9 جاده میناب- دانشگاه هرمزگان- دانشکده مدیریت و حسابداری- گروه مدیریت بازرگانی ، v.makizadeh@hormozgan.ac.ir
2- بندرعباس- کیلومتر 9 جاده میناب- دانشگاه هرمزگان- دانشکده مدیریت و حسابداری- گروه مدیریت بازرگانی
چکیده:   (3415 مشاهده)
مقدمه: پدیده رفتار غیر شهروندی ارباب رجوع - رفتارهای ناقض هنجارهای احترام متقابل مانند حملات کلامی، طرح تقاضاهای غیرمنطقی و زیرسوال بردن شایستگی کارکنان- که در سازمان های امروز رایج است، تاثیرات منفی داشته و هزینه های زیادی دارد. رفتارهای ضدشهروندی ارباب رجوع موجب بروز پیامدهایی مانند فرسودگی شغلی و فرسودگی عاطفی می‌گردند.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامععه آ»اری پژوهش تمامی کارکنان شاغل در گروه پرستاری مجموعه بیمارستانی شهید محمدی بندرعباس را شامل می‌شود که با استفاده از جدول مورگان 256 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ولی از این تعداد تنها به 205 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده شد. سوالات ابزار پژوهش از پرسشنامه‌های ‌تورکلسون (2012)، ژیو همکاران (2017)، رحیم و همکاران (2016)، لیم و لی (2011) و هوانگ و لین (2019) می‌باشد که روایی آن به تایید اساتید و صاحبنظران رسید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد . برای آزمون فرضیه‌ها  از روش مدلسازی معادلات ساختاری نرم­افزار  Amosاستفاده شد.
یافته ­ها: نتایج مطالعه نشان داد که رفتار ضد شهروندی ارباب رجوع بر فرسودگی شغلی (43/0 B= و 180/0 t=) و فرسودگی عاطفی (62/0 B= و 464/4 t=)  تاثیر مثبت و معناداری دارد. تاثیر مثبت فرسودگی شغلی بر قصد خروج کارکنان (32/0 B= و 789/3 t=) نیز تایید گردید. همچنین نتایج نشان داد که فرسودگی عاطفی بر عملکرد شغلی (46/0 B= و 780/3 t=) نیز تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
بحث و نتیجه گیری: براساس یافته‌ها مشخص شد که رفتار ضدشهروندی ارباب رجوع موجب بروز پیامدهای نامطلوب شغلی در پرستاران مانند فرسودگی شغلی و فرسودگی عاطفی و در نهایت قصد خروج آنها می‌گردد.  بر همین اساس پیشنهاد می‌شود مسئولین بیمارستان دوره‌های آموزشی مربوطه را جهت مواجهه اصولی با رفتارهای ضدشهروندی ارباب رجوع برای پرستاران در نظر گیرند. همچنین پیشنهاد می‌شود در فرایند انتخاب و استخدام پرستاران از آزمون‌هایی برای سنجش سطح تاب‌آوری آنان در مواجهه با رفتارهای ضدشهروندی استفاه شود. همچنین، پیشنهاد می‌شود در راستای از حقوق پرستاران حمایت رویه‌های استاندارد مدیریتی در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی تدوین گردد.
واژه‌های کلیدی: رفتار غیر شهروندی، فرسودگی، پرستار.
متن کامل [PDF 486 kb]   (1111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/3 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makizadeh V, Aein Jamshid S. Investigating the Effect of Client Incivility on Work Related Conditions among Nurses Working at Shahid Mohammadi Hospital in Bandar Abbas. مدیریت پرستاری 2020; 9 (2) :10-19
URL: http://ijnv.ir/article-1-708-fa.html

مکی زاده وحید، آیین جمشید سیاوش. بررسی پیامدهای رفتار ضدشهروندی ارباب رجوع (مورد مطالعه: گروه پرستاری بیمارستان شهید محمدی بندرعباس). فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (2) :10-19

URL: http://ijnv.ir/article-1-708-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645