دانشگاه هرمزگان، بندرعباس- کیلومتر 9 جاده میناب- دانشگاه هرمزگان- دانشکده مدیریت و حسابداری- گروه مدیریت بازرگانی ، v.makizadeh@hormozgan.ac.ir 2- بندرعباس- کیلومتر 9 جاده میناب- دانشگاه هرمزگان- دانشکده مدیریت و حسابداری- گروه مدیریت بازرگانی
چکیده: (3776 مشاهده)
مقدمه: پدیده رفتار غیر شهروندی ارباب رجوع - رفتارهای ناقض هنجارهای احترام متقابل مانند حملات کلامی، طرح تقاضاهای غیرمنطقی و زیرسوال بردن شایستگی کارکنان- که در سازمان های امروز رایج است، تاثیرات منفی داشته و هزینه های زیادی دارد. رفتارهای ضدشهروندی ارباب رجوع موجب بروز پیامدهایی مانند فرسودگی شغلی و فرسودگی عاطفی میگردند. روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامععه آ»اری پژوهش تمامی کارکنان شاغل در گروه پرستاری مجموعه بیمارستانی شهید محمدی بندرعباس را شامل میشود که با استفاده از جدول مورگان 256 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ولی از این تعداد تنها به 205 پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده شد. سوالات ابزار پژوهش از پرسشنامههای تورکلسون (2012)، ژیو همکاران (2017)، رحیم و همکاران (2016)، لیم و لی (2011) و هوانگ و لین (2019) میباشد که روایی آن به تایید اساتید و صاحبنظران رسید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد . برای آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری نرمافزار Amosاستفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که رفتار ضد شهروندی ارباب رجوع بر فرسودگی شغلی (43/0 B= و 180/0 t=) و فرسودگی عاطفی (62/0 B= و 464/4 t=) تاثیر مثبت و معناداری دارد. تاثیر مثبت فرسودگی شغلی بر قصد خروج کارکنان (32/0 B= و 789/3 t=) نیز تایید گردید. همچنین نتایج نشان داد که فرسودگی عاطفی بر عملکرد شغلی (46/0 B= و 780/3 t=) نیز تاثیر مثبت و معنی داری دارد. بحثونتیجهگیری: براساس یافتهها مشخص شد که رفتار ضدشهروندی ارباب رجوع موجب بروز پیامدهای نامطلوب شغلی در پرستاران مانند فرسودگی شغلی و فرسودگی عاطفی و در نهایت قصد خروج آنها میگردد. بر همین اساس پیشنهاد میشود مسئولین بیمارستان دورههای آموزشی مربوطه را جهت مواجهه اصولی با رفتارهای ضدشهروندی ارباب رجوع برای پرستاران در نظر گیرند. همچنین پیشنهاد میشود در فرایند انتخاب و استخدام پرستاران از آزمونهایی برای سنجش سطح تابآوری آنان در مواجهه با رفتارهای ضدشهروندی استفاه شود. همچنین، پیشنهاد میشود در راستای از حقوق پرستاران حمایت رویههای استاندارد مدیریتی در مواجهه با چنین موقعیتهایی تدوین گردد.
Makizadeh V, Aein Jamshid S. Investigating the Effect of Client Incivility on Work Related Conditions among Nurses Working at Shahid Mohammadi Hospital in Bandar Abbas. مدیریت پرستاری 2020; 9 (2) :10-19 URL: http://ijnv.ir/article-1-708-fa.html