استادیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران. ، knowledge7.world77@gmail.com
چکیده: (958 مشاهده)
مقدمه: والدین کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالیبا چالشهای متعددی مواجه هستند که میتواند کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی این والدین میتواند به بهبود وضعیت روانی و اجتماعی آنان کمک کند. روش: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی[1] بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه والدین کودکان بیش فعال 6 تا 11 سال شهر رشت در سال تحصیلی 1401 است. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون (1990)، کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت[2]، و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (2003) استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل همبستگی و رگرسیون چندمتغیره) و با نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین الگوی ارتباط مؤثر، تابآوری و هوش عاطفی با کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی رابطه معنیداری وجود دارد. این متغیرها توانستند 38 درصد از واریانس کیفیت زندگی والدین این کودکان را تبیین کنند. نتیجهگیری: یافتهها بر اهمیت تقویت مهارتهای ارتباطی، تابآوری و هوش عاطفی در بهبود کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی تأکید میکنند. این نتایج نشان میدهند که تقویت این مهارتها میتواند به کاهش بار روانی والدین و بهبود کیفیت زندگی آنان کمک کند، و در نتیجه بهبود روابط خانوادگی و پشتیبانی بهتر از کودکان مبتلا به ADHD منجر شود.
Ali Asghari S, Sadeghi E. Investigating the Relationship between Effective Communication Pattern, Resilience, and Emotional Intelligence with the Quality of Life of Parents of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). مدیریت پرستاری 2023; 12 (3) :78-89 URL: http://ijnv.ir/article-1-1086-fa.html
علی اصغری سارا، صادقی الهه. بررسی رابطه الگوی ارتباط موثر، تاب آوری و هوش عاطفی با کیفیت زندگی والدین دارای کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1402; 12 (3) :78-89