استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، atefeh.nazari@gmail.com
چکیده: (973 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی دورهی ایجاد تغییرات جسمی، شناختی، اجتماعی- عاطفی برای افراد است و با افزایش توانایی در تفکر، شروع بلوغ و تغییر در روابط با خانواده، دوستان، انتظارات، نقشهای خانوادگی، مسئولیتها، مدیریت تکالیف زندگی بدون وابستگی بیش از حد به افراد دیگر و ایجاد جهتگیری جدیدی برای آینده بهعنوان بزرگسالان مستقل و مولّد همراه است و مسائل مرتبط با سلامت روان (از جمله شایستگی اجتماعی و انعطافپذیری هیجانی) در این دوره اهمیت پیدا میکند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خُرد و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی و انعطافپذیری هیجانی نوجوانان با روش آمیخته انجام شد. مواد و روشها: در بخش کیفی از روش اسنادی و در بخش کمی از طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری استفاده شد. تولید محتوی الکترونیکی براساس الگوی کمپ در شش مرحله، انجام شد و بسته آموزشی در(8) جلسه تدوین و توسط (10) متخصص، با روش نسبت روایی محتوایی (CVI) والس و باسل، اعتباریابی شدند. نتایج نشان داد که (CVI) بسته تدوین شده بالاتر از (0/79) است. جامعه آماری بخش کمی، دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر کرج در سال بودند که از بین آنها (50) نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را در (8) جلسه دریافت کرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی اسمارت و سانسون (2003) و انعطافپذیری هیجانی رشید و بیات (1398) استفاده شد. دادهها با استفاد از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 25، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: معدل تحصیلی گروه آزمایش (17/04) و گروه کنترل (16/91) بود. نتیجه شاخص روایی محتوایی نشان داد بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خُرد از اعتبار مطلوبی برخوردار است (0/79< CVT). نتایج دیگر نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خُرد بر بهبود شایستگی اجتماعی و انعطافپذیری هیجانی دانشآموزان متوسطه اول بهطور معناداری مؤثر بوده (0/05>P) و تأثیر آن ماندگاری داشته است(0/05> P). نتیجهگیری: مشاوران محیطهای آموزشی و روانشناسان سازمانی از الگوی آموزشی تدوین و رواسازی شده در پژوهش حاضر میتوانند برای تقویت شایستگی اجتماعی، انعطافپذیری هیجانی فراگیران از جمله دانشآموزان و کارکنان از جمله پرستاران استفاده کنند.
Mostafaei F, Nazari F, Moyedfar H. Development of an emotion regulation training package based on micro learning strategy and its effectiveness on social competence and emotional flexibility of teenagers. مدیریت پرستاری 2024; 13 (1) :24-37 URL: http://ijnv.ir/article-1-1096-fa.html
مصطفائی فرزانه، نظری فاطمه، موید فر همام. تدوین بسته آموزشی تنظیم هیجان مبتنی بر راهبرد یادگیری خُرد و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی و انعطافپذیری هیجانی نوجوانان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (1) :24-37