[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 4 - ( 12-1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 71-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین ماهیت مفهوم رضایت شغلی: مطالعه مروری
علی راوری ، طیبه میرزایی ، زهره ونکی*
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، vanakiz@gmail.com
چکیده:   (19566 مشاهده)

مقدمه: محققان تلاش میکنند مؤلفه‌ های مختلف رضایت شغلی را شناسایی کرده تا مؤلفه‌ های نسبتاً مهم را اندازه‌ گیری نمایند. لازمه این اقدام، تبیین مفهوم رضایت شغلی به درستی و به صورت شفاف است. متأسفانه در بسیاری از موارد بدون وجود تعریف واضحی از این مفهوم، ابزار رضایت سنجی طراحی میشود.

هدف: هدف از این مطالعه، شفاف‌ سازی ماهیت مفهوم رضایت شغلی در متون بوده است.

مواد و روشها: این مطالعه، یک مطالعه مروری از نوع یکپارچه است که با جستجوی گسترده متون با استفاده از واژگان کلیدی آنالیز مفهوم، رضایت شغلی و نارضایتی شغلی و بدون محدود کردن آنها به رشته پرستاری یا بهداشت در پایگاه های اطلاعاتی M‏edline, CINAHL, SID, ERIC, and PsychInfo انجام شده است. معیارهای ورود شامل فارسی یا انگلیسی بودن زبان منبع، درج واژه‌ های رضایت یا نارضایتی شغلی در عنوان یا کلمات کلیدی مقالات و چاپ آنها در مجلات معتبر داخلی و خارجی بود. مطالعات پیشنهادی یا نامه‌ های سردبیر از مطالعه خارج شدند. بدین ترتیب 38 مقاله که بین سال ‌ های 1986 تا 2012 چاپ شده بودند از نظر موضوع، تعریف رضایت شغلی، زمینه تئوریک جهت سنجش رضایت شغلی، ابعاد، پیامدها و پیش آیندهای رضایت شغلی بر اساس فرآیند تحلیل محتوا بررسی شدند.

یافته‌ ها: در نهایت هفت تم از مقالات استخراج گردید: رضایت شغلی به عنوان یک احساس خوشایند، یک نگرش مثبت به شغل، یک قضاوت، یک ارزش، یک سازه چند بعدی، یک متغیر مستقل (پیشایند) و گاه به عنوان یک متغیر وابسته (پیامد).

نتیجه‌ گیری: مفهوم رضایت شغلی دارای ماهیتی پویا، پیچیده و چند عاملی است؛ بنابراین برای طراحی ابزارهای جدید رضایت شغلی، باید حتماً با توجه به رویکردهای تئوریک آن، جنبه‌ های انتزاعی این مفهوم را به صورت عینی و قابل اندازه گیری تعریف کرد.

واژه‌های کلیدی: ابزارهای رضایت شغلی، پرستاران بالینی، مفهوم رضایت شغلی، مطالعه مروری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/10/1 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravari A, Mirzaei T, Vanaki Z. The nature of job satisfaction concept: an integrative review of literature. مدیریت پرستاری 2013; 1 (4) :61-71
URL: http://ijnv.ir/article-1-116-fa.html

راوری علی، میرزایی طیبه، ونکی زهره. تبیین ماهیت مفهوم رضایت شغلی: مطالعه مروری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (4) :61-71

URL: http://ijnv.ir/article-1-116-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4689