دانشگاه پیام نور، Iranh2013@yahoo.com ، Iranh2013@yahoo.com 2- mooghali@yahoo.com 3- Dr.mehrdadahmadi@yahoo.com
چکیده: (9277 مشاهده)
مقدمه: از آنجاییکه بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تحول را در ابعاد مختلف مدیریتی در دستور کار خود قراردادهاست و چون حرفهی پرستاری بیشتر در معرض تعارضات ارزشی است؛ لذا؛ ارزیابی ارزشهای این سازمان از دیدگاه پرستاران اقدامی ضروری است
هدف: این پژوهش میزان پایبندی مدیران به ارزشهای سازمانی را از دیدگاه پرستاران بیمارستان نمازی شیراز در سال( 1393) تعیین می کند.
مواد و روشها: این تحقیق توصیفی-مقطعی بوده که دیدگاه( 200) نفر از پرستاران بیمارستان نمازی شیراز(سال1393) را بررسی نموده که به صورت تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شده بودند. بدین صورت که ابتدا فهرست پرستاران شاغل در بخشهای مورد نظر، (که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند) تهیه، و سپس نمونه ها متناسب با تعداد پرستاران هر بخش؛ به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامهی سبکرهبری ارزشمحور که حاوی دو بخش؛ اطلاعات دموگرافیک و 55سوالات اصلی در چهار مولفه(مدیریت چشم انداز، مدیریت انتقال ارزشها، مدیریت اعتماد و مدیریت برخود ) جمعآوری شدند. روایی ابزار در این پژوهش، با استفاده از روایی محتوا مورد تأیید قرارگرفت و پایایی کل ابزار نیز( با آلفایکرونباخ82/0) مورد تأیید قرارگرفت. داده ها با استفاده از برنامه ,SPSS 16 ازمونهای توصیفی و همبستگی پیرسون استفاده شده است .
یافتهها: یافته ها نشان میدهند که میانگین نمرهی پایبندی مدیران به ارزشها در مولفههای مدیریت چشم انداز، مدیریت انتقال ارزشها، مدیریت اعتماد و مدیریت برخود به ترتیب برابراست با؛ 26/3، 96/2، 22/3 و79/3؛ و در کل وضعیت پایبندی مدیران به ارزشهای سازمانی بیمارستان نمازی(با میانگین97/2) نامناسب بوده است.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود که به برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت جهت نقویت نحوه عملکرد مدیران بیمارستان در بعد انتقال ارزشها به پرسنل بیشتر توجه شود.