1- شهرکرد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ، mroshanzadeh62@bums.ac.ir
چکیده: (11708 مشاهده)
مقدمه: تنشهای روانی جزء اجتناب ناپذیری از حرفه پرستاری بوده که میتواند پیامدهای مهمی را همانند نارضایتی پرستاران و افت کیفیت مراقبت به دنبال داشته باشند. در این میان توانمندی روانشناختی پرستاران از طریق افزایش کارایی، انگیزه شغلی و بروز رفتارهای خلاقانه در آنها خواهد توانست نقش مهمی در کاهش تنشهای روانی آنها در محیطهای درمانی داشته باشد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین توانمندی روان شناختی و تنشهای روانی در پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهرکرد انجام شده است.
مواد و روشها : مطالعه حاضر پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 200 نفر از پرستاران بیمارستانهای آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد در بهمن ماه (1392) انجام شده است. پرستاران به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای توانمندی روان شناختی اسپریتزر (Spreitzer,1995) و تنش روانی اوسیپو (Osipow,2001) که دارای پایایی محاسبه شده به روش آلفای کرونباخ (90/0) بودند؛ جمعآوری و توسط نرم افزار Spss16 و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی(تی تست، انالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که فقط بعد "معنیداری کار" از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی با تنش روانی رابطهی معنیداری داشته است(05/0P<). میانگین نمرهی توانمندی روان شناختی و تنش روانی در پرستاران نیز در حد متوسط به بالابوده است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت بعد "معنیداری کار" از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی میتوان گفت که ارتقاء احساس ارزشمند بودن در پرستاران و همچنین در نظر گرفتن راهکارهایی برای افزایش این احساس میتواند در کاهش تنش های شغلی در آنان و اثر بخشی بیشتر آنان در سیستمهای بهداشتی نقش مهمی داشته باشد.
mohammadi S, Roshanzadeh M. The relationship between psychological empowerment and psychological strain among clinical nurses in educational hospitals. مدیریت پرستاری 2014; 3 (3) :51-60 URL: http://ijnv.ir/article-1-235-fa.html
محمدی سمیه، روشن زاده مصطفی. ارتباط توانمندی روان شناختی با تنشهای روانی در پرستاران بیمارستانهای آموزشی . فصلنامه مديريت پرستاري. 1393; 3 (3) :51-60