1- تهران- دانشگاه علوم پزشکی ایران- دانشکده پرستاری مامایی اراک- دانشگاه علوم پزشکی اراک- دانشکده پرستاری مامایی اراک، اراک- دانشگاه علوم پزشکی اراک- دانشکده پرستاری مامایی اراک ، sajadimahbobeh@yahoo.com 3- قم- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (10834 مشاهده)
مقدمه: گذار از فارغ التحصیلی به پرستاری بالینی، مرحله ای حساس در زندگی پرستاران است. سازمانهای مراقبت سلامتی تلاش می کنند تا راهکارهای موثر وکارآمدی برای تسهیل فرایند گذار پرستاران تازه فارغ التحصیل به نقش پرستار بالینی بیابند. هدف: شناسایی استراتژی های مدیران پرستاری درگیر در فرایند گذار پرستاران تازه فارغ التحصیل به نقش پرستار بالینی در سال ( 1392) بوده است . مواد و روشها : تحقیق کیفی از نوع تئوری پایه به عنوان یک روش مطالعه استفاده شد. تعداد 21 شرکت کننده(12 "پرستار تازه کار "و 9 مدیر پرستاری ) با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری در این مطالعه شرکت کردند. نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها توسط مصاحبه نیمه ساختاری جمع آوری گردید. به منظور تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم اشتراوس وکوربین (1998) استفاده شد. یافته ها: مدیران پرستاری طی یک فرایند سه مرحله ای گام به گام پرستاران تازه فارغ التحصیل را با نقش بالینی خود عجین نموده اند. اقدامات آنها جهت تسهیل فرآیند گذار پرستاران تازه فارغ التحصیل در سه استراتژی آماده سازی، غوطه ورسازی و توانمندسازی بوده است. نتیجه گیری: استرتژیهای اماده سازی، غوطه ورسازی و توانمند سازی می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران پرستاری در جهت تسهیل فرایند گذار بکار رود و منجر به حمایت و حفاظت از نسل آینده پرستاری گردد.
Rafii F, Sajadi Hezaveh M, Seyedfatemi N, Reaei M. Nurse managers' strategies for facilitating transition process newly nurses to clinical nurses. مدیریت پرستاری 2015; 4 (2) URL: http://ijnv.ir/article-1-296-fa.html
رفیعی فروغ، سجادی هزاوه محبوبه، سیدفاطمی نعیمه، رضایی محبوبه. استراتژی های مدیران پرستاری در تسهیل فرایند گذار پرستاران تازه کار به پرستار بالینی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (2)