[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 57-45 برگشت به فهرست نسخه ها
نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران بر اساس مدل دمینگ (PDCA)
مهدیه آرین ، حامد مرتضوی* ، محبوبه طباطبایی چهر2 ، حسن ناوی پور ، زهره ونکی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران ، hamedmortazavi@ymail.com
2- عضو هیات علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران
چکیده:   (13193 مشاهده)

مقدمه : ایفای ضعیف نقش آموزشی پرستاران،  رایج ترین منبع شکایات بیماران  است ، از این رو در سیستم های بهداشتی و درمانی جهت برنامه ریزی  و نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران باید از مدل های مدیریتی مناسب  و پویا که هم راستا با چرخه ممیزی بالینی است ، استفاده گردد. 

هدف: نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران به روش چرخه مدیریتی  دمینگ (PDCA) مبتنی بر سنجش رضایت بیماران است.

روش اجرا: این مطالعه اقدام پژوهی یک ساله (1393-1392) بوده و  بر اساس مدل دمینگ  با همکاری دانشکده پرستاری بجنورد  و دو بیمارستان آموزشی به اجرا در آمده است. در ابتدا محققین بر اساس تکنیک (5Whys) مشکلات آموزش به بیمار را شناسایی نمودند،  سپس مراحل برنامه ریزی و حل مشکل بر اساس اصول  PDCA برای بهبود آغازشد.  در این مدل برای ارزیابی از فرم ها و ابزار (سنجش رضایت، تعیین موانع، تعیین سطح خوانایی با فرمولSMOG  و PEMAT  ) استفاده گردید. طی پژوهش ارزیابی رضایت بیماران از آموزش های ارائه شده در 5 مرحله، موانع آموزش به بیماراز دیدگاه پرستاران و دانشجویان در دو مرحله وتعیین سطح سواد 500 بیمار بستری قبل از تغییر  و تعیین سطح خوانایی آنها در پمفلت های آموزشی قبل وبعد از تغییرانجام شد. در گام بعدی تغییرات بر اساس شناسایی موانع اجرا شد. پس ازبرنامه ریزی ، تنظیم تغییر و اجراء مجددا بررسی سطح رضایت بیماران در 5 نوبت که هر کدام شامل 200 بیمار بود انجام گردید. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS  20  و آزمون های آماری ANOVA  و  T-test استفاده شد.

یافته ها: از دیدگاه پرستاران ومدیران کمبود آگاهی در زمینه اصول آموزش به بیمارو از دیدگاه دانشجویان  بالا بودن  سطح محتوی پمفلتها  های آموزش به بیمار مهم ترین موانع بودند. میانگین سطح سواد 500 بیمار (34/4 ±72/6) بدست آمد . سطح خوانایی پمفلت ها قبل وبعد از اصلاح سازی طبق شاخص SMOGوPEMAT  تفاوت قابل توجهی کرد که طبق آزمون تی زوجی با (p<0/05) معنا داربود. میانگین سطح رضایت مندی بیماران در رابطه با آموزش به بیمار در طی 5 مرحله به ترتیب (2±33/10 )  ، ( 25/3±52/11)  ، ( 41 /4±11/14  ) ، ( 78/3±59/16 ) و (1/4±94/16) بود که آزمون ANOVA با (05/0p< )  بهبود را نشان داد.

نتیجه گیری: استفاده از مدل دمینگ وایجاد تغییر در محیط آموزش بالینی به مدیران آموزش و بالینی پرستاری پیشنهاد میگردد زیرا که اثر مستقیمی بر آموزش دانشجویان  و آمادگی  آنها بر پذیرش نقش آموزشی در آینده دارد  و محیط های آموزشی هم  توانمند شده سبب پیشرفت و شایستگی در اعضای هیات علمی ، پرسنل بیمارستان و از همه مهم تر تاثیر بسیار زیادی بر افزایش رضایت آنان خواهد داشت.

واژه‌های کلیدی: مدل دمینگ، فرمول اسموگ، آموزش به بیمار
متن کامل [PDF 1189 kb]   (5691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/22 | پذیرش: 1394/10/12 | انتشار: 1394/10/22
فهرست منابع
1. Robinson M, Gilmartin J. Barriers to communication between health practitioners and service users who are not fluent in English .Nursing Education Today. 2002;22(6):457-65. [DOI:10.1054/nedt.2002.0758]
2. Bastable S. Essentials of patient education. Sudbury (MA): Jones & Bartlett Learning; 2008: 203.
3. Johansson K, Leino-Kilip H, Salantera S, Lehtikunnas T, Ahonen P, Elomaa L, et al. Need for change in patient education: A finnish survey from the patient's perspective. Patient Education&Counselling. 2003;51(3):239-45. [DOI:10.1016/S0738-3991(02)00223-9]
4. American Hospital Association. A Patient's Bill of Rights: American Hospital Association catalogue no.2415. Chicago, IL: The Association; 1975.
5. Deccache A, van Ballekom K. From patient compliance to empowerment and consumer's choice: Evolution or regression? An overview of patient education in French speaking European countries. Patient Education and Counseling. 2010;78(3):2827. [DOI:10.1016/j.pec.2010.01.012]
6. Zokaie Yazdi S, Mosayyeb Moradi J, Mehran A. Perspective of the nursing staff at hospitals affiliated to the Tehran University of Medical Sciences on the roles and activities of the nurses. Journal of Tehran University of Medical Sciences2002;8(16):77-83.[Persian].
7. Rankin S, Stallings K. Patient education, principles and practice. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2001.
8. Beagley L. Educating patients: understanding barriers, learning styles, and teaching techniques. Journal of Perianesthesia Nursing. 2011;26(5):331-7. [DOI:10.1016/j.jopan.2011.06.002]
9. Goupy F, Ruhlmann O, Paris O, Thelot B. Results of a comparative study of in-patient satisfaction in eight hospitals in the paris region. Quality Assurance of Health Care. 1991;3:309-15. [DOI:10.1093/intqhc/3.4.309]
10. Williams B. Patient satisfaction: a valid concept? . Social Siences & Medicine. 1994;38:509–16. [DOI:10.1016/0277-9536(94)90247-X]
11. Cooper H, Booth K, Fear S, Gill G. Chronic disease patient education: lessons from meta-analyses. Patient Education & Counselling. 2001;44:107-17. [DOI:10.1016/S0738-3991(00)00182-8]
12. Scott A, Smith R, Ktcsiitiauopss. Keeping the customer satisfied: issues in the interpretation and use of patient satisfaction surveys. International Journal of Quality of Health Care. 1994;6:353-359. [DOI:10.1093/intqhc/6.4.353]
13. Bahrampour A, Zolala F. Patient satisfaction and related factors in Kerman hospitals. Eastern Mediterranaian Health Journal. 2005;11:905-12.
14. Lewis P, Cooke G. Developing a lean measurement system to enhance process improvement. International Journal of Metrology and Quality Engineering. 2013;4(03):145-51. [DOI:10.1051/ijmqe/2013058]
15. Plan-Do-Check-Act (PDCA) Cycle: Avaiable at : http://asq.org/learn-about-quality/project-planning-tools/ overview/pdca-cycle.html. Accessed January 2015.
16. Dindo D, Clavien P-A. Quality Assessment in Surgery: Mission Impossible? Patient Safety in Surgery: Springer; 2014.
17. Hewitt-Taylor J. Identifying, analysing and solving problems in practice. Nursing Standard. 2012;26(40):35-41. [DOI:10.7748/ns.26.40.35.s48]
18. Rollins School of Public Health, Emory University All rights reserved Not for reproduction or redistribution without permission-2006
19. Rockville M. The Patient Education Materials Assessment Tool (PEMAT) and User's Guide:.Agency for Healthcare Research and Quality. Avaiable at: http://wwwahrqgov/professionals/prevention-chronic-care/improve/self-mgmt/ pemat/pemat1html October 2013.
20. Redman B. . Measurement Tools in Patient Education. 2nd ed. New York: Springer Publishing Co.; 2003.
21. Ashghali- farahani M, Mohamadi E, Ahmadi Maleki M, Hajizadeh E. Obstacles of patient education in CCU and post CCU: a grounded theory study . Iran Journal of Nursing 2009;22(5):55-73. [Persian]
22. Aldridge M. Writing and designing readable patient education materials. Nephrological Nursing Journal. 2004;31(4):373-7.
23. Fazlollahi S, Maleki Tavana M. Methodology of content analysis techniques with emphasis on text readability assessment and determination of the coefficient of conflict. Reaserch. 2010;2(1):71-94. [Persian].
24. Vafai Najar A, Shaid Far M. Patient education services and the organizational factors affecting them.Journal of Health System. 2009;1(1):31- 40. [Persian].
25. Khezerloo S, Salehmoghaddam A, Mazloom S. Assessment of nurses professional roles in hospitals affiliated to mashhad university of medical sciences. Hakim .2013;15(4): 346- 51. [Persian].
26. Thompson R. Some practical applications of Deming's 14 points. Journal of Quality Assurance. 1990;12(4):22-3. 27. Williams T, Howe RW. Edwards Deming and total quality management: an interpretation for nursing practice. Journal of Health Care Quality. 1992;14(1):36-9.
27. Neuhauser D. The quality of medical care and the 14 points of Edward Deming. Health Matrix. 1988;6(2):7-10.
28. Gillem T. Deming's 14 points and hospital quality: responding to the consumer's demand for the best value health care. Journal of Nursing Quality Assurance. 1988;2(3): 70-8.
29. Mohajer T. Fundamental of patient education. Tehran : Salemi, 2001.[Persian].
30. Margaret K, Barbara Leen N. [Basic of patient education]. Translated by Rakhshani F, Vanaki Z. 1st ed. Tehran: Kankash 1998:58-60. [Persian].
31. Aziznejad P, Zabihi A, Hosseini S, Bijani A. Nurses and Nurse Managers Opinions about the Patient's Training Barriers. Journal of Babol Uiversity of Medical Sciences. 2010;12(5):60-4. [Persian].
32. Sultani A, Hadavi M, Heydari S, Shahabinezhad M. Barriers to Patient Education Based on the Viewpoints of Nurses and Nurse Managers in Hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2008. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2013;12(4):309-18. [Persian].
33. Mardanian L, Salahshorian A, Mohammad Alayha J, Hosseini F, . Nurses' perception of patient teaching, enhancing and inhibiting factors. Iran Journal of Nursing. 2005;17(40):18-27. [Persian].
34. Spadero DC. Assessing readability of patient information materials. Pediatric Nursing. 1983;9:274-8.
35. LaPierre G, Mallet L. Readability of materials. . Canadian Pharmaceutical Journal. 1987;120:718-28.
36. Doak C, Doak L, Root JH, 1985. TpwllsNYJBL. Teaching patients with low literacy skills. New York: J. B. Lippincott. 1985.
37. Mehdipour Rabari R, Jamshidi N, Soltaninejad A, Sabzevari S. The impact of nursing on the satisfaction of patients and patient education on knowledge, attitude and practice nurses in the cardiac intensive care unit. Journal of Health And Care 2011;13(1):30-6[Persian].
38. Heshmati -Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. The effect of implementing clinical supervision model on the patient education outcomes. Journal of Health Promotion Management. 2012;1(3):28-36. [Persian].
39. Poroch D. The effect of preparatory patient education on the anxiety and satisfaction of cancer patients receiving radiation therapy. Cancer Nursing. 1995;18(3):206-14. [DOI:10.1097/00002820-199506000-00005]
40. Cameron C. Practice education facilitators-from theory to practice. Journal of Community Nursing. 2006;20(4):18.
41. Ślusarska B, Zarzycka D, Wysokiński M, Sadurska A. Patient education in nursing—Polish literature condition. Patient education and counseling. 2004;53(1):31-40. [DOI:10.1016/S0738-3991(03)00112-5]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arian M, Mortazavi H, TabatabaiChehr M, Navipour H, Vanaki Z. Institutionalizing the educational role of nurses by Deming cycle (PDCA) . مدیریت پرستاری 2016; 4 (4) :45-57
URL: http://ijnv.ir/article-1-307-fa.html

آرین مهدیه، مرتضوی حامد، طباطبایی چهر محبوبه، ناوی پور حسن، ونکی زهره. نهادینه سازی نقش آموزشی پرستاران بر اساس مدل دمینگ (PDCA). فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (4) :45-57

URL: http://ijnv.ir/article-1-307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645