[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار1394 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران و رضایت شغلی پرستاران
امیر صادقی1 ، عسکر گهرلو ارکواز2 ، فاطمه چراغی* ، عباس مقیم بیگی1
1- همدان- دانشگاه علوه پزشکی همدان
2- ایلام-مهران-بیمارستان امام حسین-بخش آنژیوگرافی
دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان- دانشگاه علوه پزشکی همدان ، f_cheraghi@umsha.ac.ir
چکیده:   (14515 مشاهده)

مقدمه: کسانی که در جهت خدمت به دیگران جامه رهبری به تن می کنند می توانند بر پیروانشان تأثیر مثبت بگذارند. همواره هم عملکرد ضعیف و نارضایتی کارکنان به ضعف در رهبری نسبت داده شده است . اما ایا در سازمانهای بهداشتی چنین رابطه ای برقرار است ؟ هدف: این مطالعه به بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران می پردازد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در سال 1393 بر روی 304 نفر از پرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی همدان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از نوع نسبتی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار (2009)و رضایت شغلی اسپکتور (1991) بود. اعتبار آنها با استفاده از محاسبه الفای کرونباخ بترتیب ( 95/0 ) و (82/0 ) بوده است. در تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار 16SPSS در سطح اطمینان 95/0 انجام گرفت. یافته ها: رضایت شغلی پرستاران در سطح متوسط قرار داشت. بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (001/0>P، 62/0=r). مؤلفه های تواضع و فروتنی، خدمت رسانی و اعتماد از بین مولفه های رهبری خدمتگزار تبیین کننده 39 درصد از واریانس رضایت شغلی پرستاران بودند. نتیجه گیری: سه مؤلفه تواضع و فروتنی، خدمت رسانی و اعتماد از مولفه های سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران پیش بینی کننده رضایت شغلی پرستاران بود. از این رو مدیران پرستاری با بکارگیری مولفه های این سبک می توانند موجبات ارتقاء رضایت شغلی پرستاران را فراهم نمایند.

واژه‌های کلیدی: رهبری خدمتگزار، رضایت شغلی، پرستاران، سرپرستاران
متن کامل [PDF 904 kb]   (5777 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/9 | پذیرش: 1394/5/18 | انتشار: 1394/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Goharloo Arkawaz A, Cheraghi F, Moghimbeigi A. Relationship between head nurses’ servant leadership style and nurses' job satisfaction . مدیریت پرستاری 2015; 4 (1)
URL: http://ijnv.ir/article-1-313-fa.html

صادقی امیر، گهرلو ارکواز عسکر، چراغی فاطمه، مقیم بیگی عباس. رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار سرپرستاران و رضایت شغلی پرستاران . فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (1)

URL: http://ijnv.ir/article-1-313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645