[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان
بهزاد ایمنی، زهره ونکی، سیما کرمانشاهی، آرزو کرمپوریان
دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (73 مشاهده)
چکیده
مقدمه : صلاحیت بالینی از ضرورتهای مهم حرفه پرستاری بوده، لذا یافتن مؤلفه ها و عوامل مؤثر بر صلاحیت بالینی و ارتقاء آن همیشه مورد توجه نظامهای آموزشی، بهداشتی و درمانی بوده است . از طرفی  با توجه به وسعت نقش پرستاران در مراکز درمانی و خدمات بالینی متنوع آنها در موقعیت های مختلف و مقابله با استرسهای شغلی، استفاده ازمولفه های هوش هیجانی با تاکید بر صلاحیت بالینی پرستاران که موجب ارتقای سطح خدمات پرستاران و افزایش رضایت مددجویان و ارتقای سطح سلامت آنان میگردد ضروری میباشد.
هدف : هدف از این مطالعه بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم  پزشکی همدان بود.
روش پژوهش: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی – همبستگی بود که بر روی 123 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم  پزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری و از کلیه پرستاران باحداقل یکسال سابقه کار در بخشهای مراقبت ویژه  قلب انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی پرستاران ایمنی و همکاران(2018) و  پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لیو(2007) و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16   تجزیه و تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس، کروسکال والیس، آزمون تی و من ویتنی برای مقایسه میانگین های صلاحیت بالینی، هوش هیجانی و ابعاد آن ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که با توجه به سنجش خود ارزیابی 3/53 درصد از پرستاران دارای نمره هوش هیجانی بیشتر از میانگین بودند. میزان نمره صلاحیت بالینی اکثر پرستاران 5/57 درصد با توجه به سنجش خود ارزیابی ، بیشتر پرستاران در محدوده خوب یا "به قدر کافی صلاحیت دارم" محدوده خوب قرار داشت. صلاحیت بالینی بیشترین نمره مربوط به تفکر انتقادی با نمره 21 (تفکر انتقادی خوب) و کمترین مربوط به مربی گری- آموزش با نمره 11 ( آموزش متوسط) بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین ابعاد صلاحیت بالینی وجود دارد(001/0p=). همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی آن ها همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد(001/0p=).
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه توصیه می شود مدیران پرستاری نسبت به بکار گیری پرستارانی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند، در بخشهایی مثل بخشهای ویژه که باید به علت حساسیت و مراقبت بیشتر از بیماران از صلاحیت حرفه ای و بالینی بیشتری برخوردار باشند استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، هوش هیجانی، پرستار، بخش مراقبت ویژه قلب
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

imani B, VANAKI Z, KERMANSHAHI S, KARAMPOURIAN A. The Correlation between Nurses' Clinical Competency and Emotional Intelligence in Nurses of Health Care Units in Hamadan University of Medical Sciences Hospitals. مدیریت پرستاری. 2018; 7 (3)
URL: http://ijnv.ir/article-1-553-fa.html

ایمنی بهزاد، ونکی زهره، کرمانشاهی سیما، کرمپوریان آرزو. بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (3)

URL: http://ijnv.ir/article-1-553-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790