[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و رضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری
شهناز پولادی# ، علی بن هلال، سراج الدین گری، مرضیه محمودی
#دانشیار، گروه پرستاری بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری و مامایی
چکیده:   (404 مشاهده)

مقدمه: رضایتمندی از حقوق و مزایای دریافتی و چگونگی توزیع آن از مهمترین ومؤثرترین ابعاد رضایت شغلی است؛ به نحوی که آثار فراوانی روی سازماندهی در نظام سلامت و کمیت و کیفیت خدمات دارند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1396 انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی از نوع مقطعی است که بر روی 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش نمونه گیری خوشه‌ای با تخصیص متناسب انجام گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های روا و پایای آگاهی ورضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد و پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آزمون‌های تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه) و در سطح معنی‌داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بین میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری در تمامی ابعاد روانی ـ اجتماعی، ارتباطی و جسمی با آگاهی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید، به عبارتی افزایش آگاهی باعث افزایش کیفیت مراقبت پرستاری گردیده است. لیکن بین میانگین نمره هیچ کدام از ابعاد کیفیت مراقبت پرستاری با رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد، ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده نگردید
(05/0p>).
نتیجه گیری: پرستاران مطالعه با وجود رضایتمندی متوسط از روش پرداخت مبتنی بر عملکرد، مراقبت پرستاری با کیفیتی را به بیماران ارائه می‌کردند؛ که می‌تواند بعلت تأثیرگذاری عوامل معنوی و جایگاه بالای اخلاق حرفه‌ای در عملکرد پرستاران علیرغم نامناسب بودن حقوق و مزایای دریافتی باشد. به نظر می‌رسد در صورت اجرای کامل و عادلانه دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد و تأمین منابع مالی جهت پرداخت بموقع، زمینه افزایش رضایتمندی و کمیت و کیفیت مراقبت پرستاری  فراهم گردد.
 

واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، پرستار، پرداخت مبتنی بر عملکرد، کیفیت مراقبت پرستاری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouladi# S, Benhelal A, Gerry S, Mahmoodi M. The knowledge and satisfaction of nurses about performance based payment (Qasedak plan) and its relationship with the quality of nursing care in hospitals affiliated to Bushehr University of Medical Sciences in 2018. مدیریت پرستاری. 2018; 7 (2)
URL: http://ijnv.ir/article-1-557-fa.html

پولادی# شهناز، بن هلال علی، گری سراج الدین، محمودی مرضیه. بررسی آگاهی و رضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری . فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (2)

URL: http://ijnv.ir/article-1-557-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764