استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، emamzade@sina.tums.ac.ir
چکیده: (4510 مشاهده)
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری
شرح نیاز به تغییر تشخیص داده شده (توصیف وضعیت موجود مشکلدار):
امشاهده عدم اجرای اصول ارزشیابی عملکرد در ارزیابی عملکرد پرسنل پرستاری و در نهایت کیفیت نامطلوب مراقبتهای پرستاری
هدف تغییر: دستیابی به نتایج حاصل از اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرستاران، که در این مطالعه، ارتقاء کیفیت مراقبتهای پرستاری بوده است.
مراحل اجرای برنامه به تفکیک
- آیا پرسنل را آموزش دادید؟ کدام گروهها؟ چگونه؟ آموزش مستقیم بهطور نظری خیر. اما در طی جلسات متعدد که بصورت انفرادی با سرپرستار بخش مربوطه و سوپروایزر آموزشی بیمارستان و نیز جلسات گروهی که با پرسنل بخش برگزار میشد، برنامه ها، اهداف و روشهای اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرستاران ضمن اطلاع رسانی به آنان، تعدیل، تصحیح و بازبینی شد. در طی این جلسات همواره تلاش شد تا طراحی و اجرای برنامه تغییر که در جهت اجرای اصول ارزشیابی عملکرد میبود، قابل اجرا در شرایط بیمارستانی ما و جو حاکم در بخش و بیمارستان طراحی و برنامه ریزی شود.بعبارت دیگر، همه آموزشها بهطور عملی و عینی اجرا شد.
بنابراین آموزشها در مرحله اول بصورت جلسات گفتگو و آشناسازی با سرپرستار بخش و نیز سوپروایزر آموزشی بیمارستان بود، که پس از آشناسازی آنان با اهداف و برنامههای طرح و نیز متقابلاً آشناشدن عامل تغییر (پژوهشگر)، با انتظارات و محدودیتهای موجود در بخش و بیمارستان، اقدام در جهت بازبینی طرح و اجرایی نمودن آن صورت گرفت.
مرحله دوم آموزشها بصورت گروهی و با حضور تمامی پرسنل پرستاری بخش بود. در این مرحله ضمن نظرخواهی از پرسنل جهت اجرایی نمودن هر چه بیشتر برنامهها و انجام هماهنگی بیشتر طرح با انتظارات و محدودیتهای پرسنل در اجرای برنامه، آموزشهای لازم جهت آشنا نمودن پرسنل با برنامهها و اهداف تغییر برنامه ریزی شده انجام میگرفت. تمامی استانداردهای مراقبتی در این بخش به پرستاران و نحوه ثبت اقدامات / عملکرد پرستاری آموزش عملی داده شد.
- آیا دستورالعمل خاصی برای تغییر نیاز داشتید؟ بهطور مکتوب خیر. اما عمدتاً در فرآیند این تغییر نیاز به وجود دستورالعمل در جهت اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرستاران بود که در ابتدا براساس متون و استانداردها تدوین شد و سپس با برگزاری جلسات بحث و گفتگو با مسؤولین پرستاری بیمارستان، بخش و نیز پرسنل پرستاری بخش، تا حدامکان در جهت کاربردی نمودن آن اقدام گردید.
در این راستا نیاز بود تا مدیران پرستاری، مترون، سوپروایزر آموزشی بیمارستان به سرپرستار بخش، و سرپرستار به پرسنل پرستاری بخش، دستورالعملهای لازم رابرای حمایت از طرح و همکاری با پژوهشگر در جهت اجرای اصول ارزشیابی عملکرد داشته باشند. اما مطابق با عملکرد و رویه ایی که در بسیاری از بیمارستانهای کشور شاهد آن هستیم، از آنجائیکه صدور این دستورالعمل به راحتی انجام نمیشد و یا حتی باور و یا اراده ایی مبنی بر صدور این دستورالعملها در سطوح مدیریتی پرستاری بیمارستان نبود، عامل تغییر (پژوهشگر) همواره با برگزاری جلسات گفتگو و آشناسازی مدیران و کارکنان، دستورالعملهای این تغییر را در طی جلسات به پرستاران و مدیران پرستاری مربوطه اطلاع رسانی (بهطور شفاهی) مینمود.
Emamzadeh Ghasemi H S. Implementing the Principles of Nursing Personnel Performance Evaluation in One of the General Surgery Departments of the Hospital. مدیریت پرستاری 2019; 7 (4) :17-20 URL: http://ijnv.ir/article-1-608-fa.html
امام زاده قاسمی حرمت سادات. اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرسنل پرستاری در یکی از بخشهای جراحی عمومی بیمارستان . فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (4) :17-20