[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 63-69 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین هوش عاطفی مدیران پرستاری با سبک رهبری تحول آفرین آنان
محمد حسین ملازمیان ، معصومه صیدی، هادی کریمی
پرستار بالینی، بیمارستان آریا
چکیده:   (18549 مشاهده)

 مقدمه: مدیران اثر بخش مدیرانی هستند که به خوبی از قابلیت‌های عاطفی خود بهره می‌گیرند تا رابطه اثر بخش و سازنده‌ای با منابع انسانی خود برقرار ‌کنند. در واقع مدیران موفق بر ارتقای هوش عاطفی و پرورش قابلیت‌های عاطفی خود تأکید دارند؛ زیرا این نوع هوش می‌تواند پیش‌بینی‌کننده خوبی برای رفتارهای رهبری تحول آفرین باشد؛ لذا ارتباط بین این دو می‌تواند شاخصی برای اثربخشی مدیران باشد.

هدف: این تحقیق با هدف تعیین رابطه بین هوش عاطفی مدیران پرستاری با سبک رهبری تحول آفرین آنان انجام شده است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. 39 مدیر پرستاری (مترون) بیمارستان‌های آموزشی و غیر آموزشی به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر طبق مطالعه مقدماتی انتخاب شدند. برای تعیین سطح ابعاد هوش عاطفی مدیران پرستاری از پرسشنامه هوش عاطفی «ایچ ویزینگر» و برای تعیین سبک رهبری تحول آفرین از پرسشنامه سبک رهبری «وارنر بورک» استفاده شد. پرسشنامه هوش عاطفی با ضریب آلفای کرونباخ 0/86 و پرسشنامه سبک رهبری با ضریب 0/66 معتبر نشان داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و تحلیل همبستگی پیرسون واز نرم افزار 11/5 SPSS استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین هوش عاطفی 103/07 و انحراف معیار آن 10/02، میانگین سبک رهبری تحول آفرین 27/77 و انحراف معیار 4/1 و میانگین سبک رهبری مبادله‌ای 21/91 و انحراف معیار 4/3 بود. بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین همبستگی مثبت و معنا‌داری وجود داشت. (0/05> P) از پنج بعد هوش عاطفی، تنها بین دو بعد همدلی و مهارت‌های اجتماعی با سبک رهبری تحول آفرین همبستگی مثبت و معنا‌داری وجود داشت
(0/05> P).

نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری از مهارت‌های اجتماعی، خودآگاهی و همدلی بالایی در هوش عاطفی برخورداربودند؛ اما همبستگی قوی بین دو متغیر هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش به دست نیامد که جای بررسی بیشتری دارد.

واژه‌های کلیدی: هوش عاطفی، سبک رهبری تحول آفرین، مدیر پرستاری
متن کامل [PDF 541 kb]   (2386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
فهرست منابع
1. Vaill PB. By learning as a way of being: Strategies for survival in a world of permanent white water. San Francisco: Jossey -Bass publisher: 1996.
2. Drucker PF. The leader of the future: New Visions, strategies and practice for the next era. San Francisco: Jossey – Bass publisher: 1996.
3. Golman DU, Boyatzis R, McKee A. Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence. Boston: Harvard Business School Publisher: 2002.
4. Barling J, Slater F, Kelloway EK. Transformational leadership and emotional intelligence: an exploratory study. Leadership and Organization Development Journal. 2000; 21(3):157-161. [DOI:10.1108/01437730010325040]
5. Cadman C, Brewer J. Emotional intelligence: A vital prerequisite for recruitment in nursing: Journal of Nursing Management. 2001; 9(6): 321-4. [DOI:10.1046/j.0966-0429.2001.00261.x]
6. Sharifsani M. Leader's Characteristics. Monthly Selective Management Journal; 2004:5(36) 62-72.[Persian].
7. Babaie MA, Momeni N. The effect of emotional intelligence on managers' effectiveness. Journal of Management Tadbir. 2006; 166: 36-39. [Persian]
8. Faizey T. Organization and management principles .Tehran: Payam-e-Noor University publisher. 2004.[Persian].
9. Failla KR, Stichler JF .Manager and staff perceptions of the managers' leadership style. Journal of Nursing Administration. 2008; 38(11): 480-7. [DOI:10.1097/01.NNA.0000339472.19725.31]
10. Salanova M, Lorente L, Chambel MJ, Martínez IM. Linking transformational leadership to nurses' extra-role performance: the mediating role of self-efficacy and work engagement. Journal of Advanced Nursing. 2011; 67(10): 2256-66. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2011.05652.x]
11. Weisinger H. Emotional intelligence at work: The untapped edge for success. Sanfrancisco: Canada, Lossey-Bass; 1998.
12. Burke W W. Organization change: Theory and practice. New Delhi: Sage Publication Inc. 2002.
13. Ansary Gh, Eiman A. Transformational leaders and emotional intelligence in Iranian insurance companies. . Quarterly Journal of Insurance Research College.2008; 23(1-2(90): 91-122.[(Persian].
14. Mortazavi S, Nazemi SH, Mahmodi FS . A study of relationship between Emotional Intelligence and Leadership Styles . Modares Humanistic Sciences Journal. 2005; 9(3(42):167-190.[(Persian].
15. Abedi H, Moradi M. A study of relationship between emotional intelligence and transformational leadership. Quarterly Journal of Management.2005; 18(3): 63-80.[(Persian].
16. Afsaryan SZ. Relationship Between emotional intelligence and Transformational leadership style in administrator' Mashhad University. [MSc. Thesis]. Management.1369.[Persian]
17. Mandell B, Pherwani SH. Relationship Between emotional intelligent and Transformational leadership style: A Gender comparison. Journal of Business and Psychology. 2003; 17(3): 387-404. [DOI:10.1023/A:1022816409059]
18. Kayvanlo F, Koshan M, Seied Ahmadi M. Relationship between emotional intelligent and leadership styles. Quarterly Journal Sabzevar Medical Sciences University ( Asrar). 2010; 18(1(59): 47-54. [Persian].
19. Yaghobi N, Oreaee Yazdani B, Moghadami M. Relationship between emotional intelligent and Transformational leadership style. Journal of Research in Humanities and Social Sciences.2009; 9(33):119-124. [Persian].
20. Bass B.M, Avolio B.J. The implications of transactional and transformational leadership for individual, team and organizational development. Research in Organizational Change and Development,1990;4: 231-272.
21. Mayer JD, Caruso DR, Salovey PR. Emotional intelligence meets traditional standards for intelligence. Intelligence.1999; 27(4):267-298. [DOI:10.1016/S0160-2896(99)00016-1]
22. Zaim pour kermanshahi M, Vanaki Z. Effect of in- service education on nurse manager' leadership style : from their own and nurses' view point.. Iranian Journal of Medical Education (special 7th National Congress of Medical Education).2005;5(14): 69-77. [Persian].
23. Mahmoudirad Gh, Ahmadi F,Vanaki Z, Hajizadeh E. The effect of Expectation based managerial competency acquisition in nursing model on nursing empowerment and efficacy of leadership style. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2010; 17(2): 127-135. [Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Molazemian M H, Saidi M, Karimi H. Relationship between nurse managers’ emotional intelligence and their transformational leadership styles. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (2) :63-69
URL: http://ijnv.ir/article-1-68-fa.html

ملازمیان محمد حسین، صیدی معصومه، کریمی هادی. رابطه بین هوش عاطفی مدیران پرستاری با سبک رهبری تحول آفرین آنان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (2) :63-69

URL: http://ijnv.ir/article-1-68-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772