[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 60-51 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط توانمندی روان شناختی با تنش‌های روانی در پرستاران بیمارستان‌های آموزشی
سمیه محمدی1 ، مصطفی روشن زاده*
1- شهرکرد
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ، mroshanzadeh62@bums.ac.ir
چکیده:   (11293 مشاهده)

مقدمه: تنش­های روانی جزء اجتناب ناپذیری از حرفه پرستاری بوده که می­تواند پیامدهای مهمی را همانند نارضایتی پرستاران و افت کیفیت مراقبت به ­دنبال داشته باشند. در این میان توانمندی روانشناختی پرستاران از طریق افزایش کارایی، انگیزه شغلی و بروز رفتارهای خلاقانه در آن­ها خواهد توانست نقش مهمی در کاهش تنش­های روانی آن­ها در محیط­های درمانی داشته باشد.

هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین توانمندی روان شناختی و تنش­های روانی در پرستاران بیمارستان­های آموزشی شهرکرد انجام شده است.

مواد و روشها : مطالعه حاضر پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 200 نفر از پرستاران بیمارستان­های آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد در بهمن ماه (1392)  انجام شده است. پرستاران به روش نمونه­گیری سهمیه­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­های توانمندی روان شناختی اسپریتزر (Spreitzer,1995) و تنش روانی اوسیپو (Osipow,2001) که دارای پایایی محاسبه شده به روش آلفای کرونباخ (90/0) بودند؛ جمع­آوری و توسط نرم افزار Spss16 و آزمون­های آماری توصیفی و تحلیلی(تی تست، انالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند

یافته­ها: نتایج حاکی از آن است که فقط بعد "معنی­داری کار"  از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی با تنش روانی رابطه­ی معنی­داری داشته است(05/0P<). میانگین نمره­ی توانمندی روان شناختی و تنش روانی در پرستاران نیز در حد متوسط به بالابوده است.

نتیجه­گیری: با توجه به اهمیت بعد "معنی­داری کار"  از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی می­توان گفت که ارتقاء احساس ارزشمند بودن در پرستاران و هم­چنین در نظر گرفتن راهکارهایی برای افزایش این احساس  میتواند در کاهش تنش های شغلی در آنان و اثر بخشی بیشتر آنان در سیستم­های بهداشتی نقش مهمی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: توانمندی روان شناختی، تنش روانی، پرستار بالینی
متن کامل [PDF 273 kb]   (4436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/22 | پذیرش: 1393/10/6 | انتشار: 1393/10/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi S, Roshanzadeh M. The relationship between psychological empowerment and psychological strain among clinical nurses in educational hospitals. مدیریت پرستاری 2014; 3 (3) :51-60
URL: http://ijnv.ir/article-1-235-fa.html

محمدی سمیه، روشن زاده مصطفی. ارتباط توانمندی روان شناختی با تنش‌های روانی در پرستاران بیمارستان‌های آموزشی . فصلنامه مديريت پرستاري. 1393; 3 (3) :51-60

URL: http://ijnv.ir/article-1-235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645