[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 51-58 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی زیرساخت‌های سازمانی مؤثر در به‌کارگیری آموزش الکترونیکی
گلنوش میرسعیدی ، محمد نقی ایمانی، فتاح ناظم
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی گروه مدیریت آموزشی واحد رودهن- دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (832 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت آموزش الکترونیکی در نظام نوین آموزشی، بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران سعی در پی‌ریزی و برنامه‌ریزی اصولی برای این امر دارند.
هدف: مطالعه حاضر بررسی وضعیت عوامل سازمانی مؤثر در آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی-پیمایشی در سال (1395) انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از فرمول کوکران(269) نفر از اعضای هیئت علمی انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه محقق ساخته که دارای ابعاد فناوری، اقتصادی و اداری و پشتیبانی بوده استفاده شد که روایی و اعتبار آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و خرده مقیاس‌های آن 92/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSS 21 و LISREL8 استفاده گردید.
یافته‌ها: با استفاده از آزمون آماری تی‌تک جمله‌ایی و با سطح معنی داری(0/05) نشان داده شد که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بیشترین استفاده را به‌ترتیب از بعد تکنولوژیکی (6/656)، اداری- پشتیبانی (0/685) و بعد اقتصادی (0/339-) جهت اجرای آموزش الکترونیکی بکار می‌برد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها جهت به‌کارگیری اثربخش آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران باید دو بعد اقتصادی و اداری - پشتیبانی دانشگاه توسط مدیران در این معاونت‌ها تقویت شوند.
واژه‌های کلیدی: عوامل سازمانی، آموزش الکترونیکی، آموزش علوم پزشکی
متن کامل [PDF 245 kb]   (546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳
فهرست منابع
1. Valentín, A., Mateos, P. M., González-Tablas, M. M., Pérez, L., López, E., & García, I. Motivation and learning strategies in the use of ICTs among university students. Computers & Education 2013, 61, 52-58.‌ [DOI:10.1016/j.compedu.2012.09.008]
2. Laurillard, D. Rethinking university teaching: A conversational framework for the effective use of learning technologies. British: Routledge 2013.
3. Walkington, C. A. Using adaptive learning technologies to personalize instruction to student interests: The impact of relevant contexts on performance and learning outcomes. Journal of Educational Psychology 2013,105(4), 932. [DOI:10.1037/a0031882]
4. Rennie, F., & Morrison, T. M. E-learning and social networking handbook: Resources for higher education. British: Routledge 2013.
5. Buchanan, T., Sainter, P., & Saunders, G. Factors affecting faculty use of learning technologies: implications for models of technology adoption. Journal of Computing in Higher Education 2013, 25(1), 1-11. [DOI:10.1007/s12528-013-9066-6]
6. Garrison, D. R. E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. United Kingdom: Taylor & Francis 2011.
7. Clark, R. C., & Mayer, R. E. E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. John Wiley & Sons 2011. [DOI:10.1002/9781118255971]
8. afyooni S, Forooghi abari A, Yarmohammadian M. Feasibility study of implementing e-learning courses in Khorasgan branch of the Islamic Azad University (Isfahan). Research in Curriculum Planning. 2013; 2 (12):80-92. [Persian]
9. Galstaun, V., Kennedy, S., & Hu, C. The Impact of TPACK pre-service teacher confidence in embedding ICT in to curriculum areas. Education Technology Research Development, 2011, (55), 547-572.
10. Rezaie M, Mohammadi H, Asadi A. Survey about Virtual Education Development in Agriculture Higher Education as Teacher's Point of View [Master thesis]. Tehran: Tehran University; 2009. p. 205. [In Persian]
11. Javidinejad H, Soheili R. Electronic Learning and Necessity of Organizations in Twenty First Ages [Internet]. 2009 [cited 2008 June 21]. Available from:www.sid.com [In Persian]
12. Kharazi K, Esfandiari Moghadam MR. Designing and Providing Theory Model for Teaching Agriculture as Electronic Learning. Researching Agriculture Teaching Management Journal. 2010;34(11):149. [In Persian]
13. Hendryx LJ. Generational Differences in Learner Attitudes toward Technology in Education [BA thesis]. Menomonie: Wisconsin University, 2008.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirsaidi G, Imani M N, Nazem F. Evaluation of organizational infrastructure affecting the use of E-learning . مدیریت پرستاری. 2016; 5 (2) :51-58
URL: http://ijnv.ir/article-1-428-fa.html

میرسعیدی گلنوش، ایمانی محمد نقی، ناظم فتاح. ارزیابی زیرساخت‌های سازمانی مؤثر در به‌کارگیری آموزش الکترونیکی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (2) :51-58

URL: http://ijnv.ir/article-1-428-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742